JNTO
02 May
02May

(Pressemelding) Antall nordiske besøkende i Japan i første kvartal 2024 var 60 prosent høyere enn i samme periode året før - og 10,8 prosent høyere enn i første kvartal 2019.
Landets turistråd, JNTO, har som mål å tiltrekke seg enda flere nordiske besøkende de neste årene, spesielt utenfor storbyene, og for å lykkes med oppdraget har de forlenget kontrakten med Related med ytterligere ett år. 

Sakura (Kirsebærblomstring) i Japan

Kirsebærblomstring, kalt Sakura på japansk, i fullt utspring (foto: ©JNTO)

Antall nordiske besøkende til Japan nådde nye høyder i første kvartal 2024: Hele 34 400 nordiske reisende besøkte Japan i januar-mars i år, hvorav 18 100 var i mars.

Dette er en økning på 10,8 prosent sammenlignet med første kvartal i 2019 - og en økning på 60 prosent sammenlignet med samme periode i 2023.

«I 2030 forventer Japan å ha 60 millioner besøkende, tilsvarende et årlig forbruk på 15 billioner JPY. Det nordiske markedet er av høy prioritet for å nå dette målet. Japan og de nordiske landene deler kjærligheten til godt håndverk, lokale råvarer, stolte tradisjoner og livets enkle gleder. Og vi gleder oss til i enda større grad å spre kunnskap om hva Japan tilbyr som reisemål», sier Kana Wakabayashi, som er Executive Director hos Japan National Tourism Organization (JNTO) i Stockholm. 

Fortsetter med Related som representanter

4. mars 2024 innviet Japans turistråd - Japan National Tourism Organization - sitt første nordiske kontor i Stockholm. 

Turistrådet har i tillegg utvidet samarbeidet med fullservicebyrået Related, som hjelper til med PR, reiselivsnæringen, markedsføring og arrangementer.

«Japan har akkurat det de nordiske reisende ser etter nå om dagen: Fantastisk matkultur, en rik historie, vakre landskap, en unik blanding av by og natur og masse autentiske opplevelser. Derfor er vi selvfølgelig også veldig stolte av å fortsette samarbeidet med JNTO - og fortsette å bistå med verdifull innsikt og innovative prosjekter for å øke kunnskapen om Japan ytterligere, samt tiltrekke flere besøkende, også til de mindre kjente delene av landet», sier Jens Juliussen, som er Travel Trade & Marketing Director hos Related.

Fra strand til ski til sushi til sumobryting

Japan er spesielt kjent for sin enorme variasjon - fra tropiske paradisøyer i sør til verdens muligens beste skiopplevelser i nord. Japan har alt fra futuristiske metropoler, ikoniske parker og moderne kunst til tradisjonelle landsbyer, århundregamle pilegrimsruter og historiske templer. For ikke å snakke om den fascinerende matscenen, den verdensberømte estetikken og de internasjonalt anerkjente kunstnerne, forfatterne, arkitektene og designere. Og ikke minst er jernbanenettet et kapittel for seg, som gjør det enkelt å oppleve ulike deler av landet på en og samme reise.

Hovedinngangen til Fushimi Inari-taisha sør for Kyoto, Japan

Helligdommen Fushimi Inari-taisha som ligger sør i Kyoto (foto: ©JNTO).

Les mer om Japan på www.japan.travel/en/eu.

Kommentarer
* E-posten vil ikke bli publisert på hjemmesiden.