Annonse

REISELIVSMESSEN 1
Forbruker

Rolf Forsdahl: Dinosauren som ikke vil dø

Jeg har fulgt reisemessene fra bransjeståsted siden 1990. Sjølyst. Fagdag med show, mingling, rikelig med servering av både dette og hint. Publikumsdager med stinn brakke, fargesprakende besøk fra fjerne himmelstrøk på utstillerplass, tykke, glansede kataloger. Trykkeriene levde godt på reiselivet i de dager.

Nå har vi igjen lagt Reiselivsmessen bak oss. Tri heile (nesten) dagar til endes, med bransjegjensidig beundring og fristende visuelle effekter som skal få hverdagstrette nordmenn til å tenke ferie, ferie, ferie.. helst under andre himmelstrøk enn de som omgir oss til daglig. Pressemeldinger og releases er pøst ut, media har vært i reiselivsmodus og Virkes undersøkelser om nordmenns kjøp av feriereiser i 2016 har gitt bransjens kremmere salige smil om munnen.

Sjelen ble igjen på Sjølyst

Så flyttet messen til Norges Varemesses nye lokaler i Lillestrøm. Etter manges mening ble sjelen igjen på Sjølyst. Storslagne tiltak, romslige lokaler, grei adkomst (for de fleste), høytidelige åpningsseremonier – jeg holdt selv åpningstalen i 2005, noen få dager etter tsunamitragedien, og hadde Dronning Sonjas meget oppmerksomme blikk på meg under hele talen – og underholdende innslag både under fagdelen og publikumsdagene skulle sikre økt besøk.

Alternativene lever…

Men det funket ikke. Norges Varemesse fikk ikke lønnsomhet ut av messene. Exit Lillestrøm. Private aktører lanserte samtidig en alternativ reisemesse på Telenor Arena. Mindre spektakulær, ikke så profesjonelt lagt opp, men godt besøkt. Og de lever fortsatt. Fredag var det på’n igjen. Stor oppmerksomhet fra bransje, media og publikum, som ventet.

Samtidig sliter Matka i Helsingfors. TUR-messen i Gøteborg er ikke lenger det den var. Messen i København opplever også synkende besøkstall. Hva skjer? Messene har ofte vært kombinasjon av fagbesøkende (kjøpere møter selgere) og publikumsmesser. Det var der bransjen fikk snusen i nye samarbeidspartnere og destinasjoner, og publikum fikk overdådig informasjon om alle spennende reisemål, alt fra skogene i Vãrmland til jungelen i Amazonas-deltaet, Himmelbjerget til Mount Everest og Lillesand til New York.

Så kom internett, men dinosauren ville ikke dø

Bransjen selv trenger ikke fysiske møteplasser slik man gjorde for noen tiår siden. Like fullt er B2B fremdeles oppegående som egne, noe mer begrensede arrangementer. TravelMatch arrangeres for eksempel i år i samarbeid med Reiselivsmessa.

Publikum har reisemesse 24/7 på sine nettbrett og PCer. Derfor er messene i dag like mye salgsmesser som informasjonsmesser. Og det er vel derfor den varianten av messe som vi nå harl opplevd atter en gang, ser ut til å overleve. Bransjen, som på mange måter har mistet sin felles sjel siden 1990, trenger faktisk et samlingspunkt. Både media og bransje elsker mulighetene til å framstille gammelt nytt som nytt. Publikum elsker tankeflukten vekk fra is og kulde, og bort til sol, palmer og paraplydrinker, til land og steder hvor man håper verden fremdeles er vennlig, spennende og fredfull.

R_Forsdahl_2117Dinosauren vil ikke dø. Den har tilpasset seg her i Norge og vil være blant oss en stund til.

 

Rolf Forsdahl

Kommentarer

Annonse