Annonse

Aktuelt

90 mektige sekunder- tidenes velkomst

Noe helt annet enn mange av de banale plakatene med nasjonal reklame i ankomsthallene verden over.

GARDERMOEN (NyeReiselivsavisen) Passasjerene som gled ned rulletrappen mot taxfree på Gardermoen torsdag 18. juni om ettermiddagen, fikk seg en minneverdig overraskelse. På vei nedover, ser de på den venstre veggen helt nederst et fyrverkeri av lyd, lys, spill levende bilder, farger og musikk. De forbausede passasjerene har fått gleden over å være blant de første som ser Avinors storslagne hilsen til flypassasjerene som ankommer fra utlandet. «Portal Norge» er blitt en realitet og skal i årene fremover glede millioner av passasjerer på de største norske flyplassene.

Statssekretær Tom Cato Karlsen skal straks fjerne båndet som er siste stengsel mot rulletrappen. Til høyre konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor

Statssekretær Tom Cato Karlsen skal straks fjerne båndet som er siste stengsel mot rulletrappen. Til høyre konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor

Ideen oppsto hos Avinor for flere år siden, og Innovasjon Norge har regissert gjennomføringen. Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor så for seg en velkomst fundert på noe helt annet enn mange av de banale plakatene med nasjonal reklame i ankomsthallene verden over. Han forteller at han tidlig ønsket seg en velkomsthilsen helt annerledes og langt mer spenstig enn den man får i lufthavner flest.

«Portal Norge» – i stjerneklassen
Men på «premieredagen» så han en løsning som var helt annerledes enn det han hadde forestilt seg. Og det var kanskje det beste. For «Portal Norge» er i stjerneklassen, noe som kommer til å glede oss i mange år fremover. Ikke nok med det. Velkomsthilsenen vil bli presentert i fire forskjellige versjoner, alt etter årstiden vi befinner oss i. Og de forskjellige flyplassene vil få lagt inn bilder og sekvenser som har tilhørighet til regionene der flyplassene ligger. Noe helt annet enn mange av de banale plakatene med nasjonal reklame i ankomsthallene verden over.

Godbiter fra et av verdens vakreste land
For store ord om det gode resultatet? Jeg tror ikke det. Etter å ha reist verden rundt noen ganger, slutter jeg aldri å undre meg over norske landskapers mangfold, skjønnhet og dramatikk. Det er dette som Avinor, med avgjørende hjelp av Innovasjon Norge og flere fremtredende lyd- og filmskapere har klart å formidle i løpet av fascinerende halvannet minutt. Den korte sekvensen innledes med symboliserende bevegelser der lyd og farver retter oppmerksomheten mot det det hele dreier seg om – et av verdens vakreste land. Siden sveiper bildene over Atlanterhavsbroen, Operaen i Oslo, en tøffende fiskeskøyte og en glidende kajakk, Nordkapplatået, Trollstigen og Prekestolen. Alt i korte inviterende blink som nesten får tilskueren til å bønnfaller om mer. Det hele er innrammet av musikk signert den anerkjente komponisten Nils-Petter Molvær. «Portal Norge» er ifølge Avinor inspirert av fjorårets «Fly med oss»-sendinger på TV2, hvor fjernsynsseerne ble tatt med opp i luften ved hjelp av 360 graders-kamera. Men i stedet for å bruke film av de ekte fjell og daler, har Innovasjon Norge valgt å gjenskape landemerker med grafikk.

Budskap til 25 millioner passasjerer hvert år

Avinor var, naturlig nok, svært fornøyd med torsdagens presentasjon. Ikke mindre tilfreds var representantene for Innovasjon Norge som fikk anledning til å utbre sitt buskap på det som må være indrefileten av reklameplasser i Norge. Drøyt en million passasjerer vil passere den farvesprakende og spill levende veggen hver eneste måned. Når Oslo Lufthavn er ferdig utbygget i 2017, vil tallet ha vokst til ca. 25 millioner pr. år. Da vil også flyplassene i Bergen, Stavanger og Trondheim være med på leken. Lignende installasjoner vil bli gjort der, sier pressesjef i Avinor, Sindre Aanonsen. – De vil forresten ikke bli helt like. Vi forsøker å tilrettelegge budskap ved å bruke symboler fra regionen der flyplassen ligger. Og bare for ordens skyld, passasjerene risikerer ikke å bli foret med det samme budskapet år ut og år inn. Vi lager fire forskjellige versjoner tilpasset hver sin årstid.

Helhetlig profilering av Norge
– Vi er overbevist om at den kortfattede og intense presentasjonen av Norge vil styrke reiseopplevelsen og at det nye konseptet vil forsterke arbeidet med en mer helhetlig profilering av Norge, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn-Traaseth. Vi jobber hver dag for å gjøre landet mer kjent i utlandet og baserer oss på en merkevarestrategi som er bygget på natur, kultur, teknologi og innovasjon.

Når vil så de andre flyplassene få glede av dette?

– I løpet av september vil vi rulle ut konseptet på flyplassene ved Bergen, Stavanger og Trondheim, sier markeds- og merkevaresjef i Avinor, Ina Edøy.

 

 

Kommentarer

Annonse