Annonse

Norge skal kapre flere av de riktige turistene i årene som kommer, slik at vi sikrer en bærekraftig utvikling av Norge som reisemål, sier Norges turistsjef Bente Bratland Holm. Aktuelt

Alarmen går – den nye turistsjefen er på plass

Kygo og Jo Nesbø norske turistattraksjoner på Google.

Kygo og Jo Nesbø norske turistattraksjoner på Google

INNOVASJON NORGE (Reiselivsavisa) Tre ganger har jeg opplevd Bente Bratland Holm fra en talerstol eller scene – og like mange ganger har Norges nye turistsjef overbevist med kraft og engasjement.

Ja, for det formelig spruter når hun snakker om det som engasjerer henne. Og det som engasjerer aller mest er turisme og det å skaffe turister til landet. Fra 2. januar var hun på plass som reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. Hit kom hun fra stillingen som turistsjef i Oslo – og en lang karriere i reiselivet. Etter et rekordår i norsk reiseliv blir det som å hoppe etter Wirkola for den opprinnelige nordlendingen, men det er ingen grunn til å tvile på at hun vil lykkes. Arbeidet med en ny eiselivsstrategi er i full gang, bygd på det beste av den gamle, og ventelig etter hvert med mange nye grep.
Reiseliv, kultur, mat og kreative næringer
I tiden fremover ønsker hun blant annet å arbeide videre med å koble reiseliv, kultur, mat og kreative næringer. -Reiselivet handler om flotte attraksjoner og vakker natur, i tillegg til byopplevelser, mat og kultur. Dette er viktige faktorer for å skape reiselyst i fremtiden, og vil bli løftet frem for å gi et bredere bilde av Norge, sier turistsjefen.. Google-søkpå undersøkt Det er også interessant å se på internasjonale Googlesøk om Norge som turistland. Dette nådde sitt høyeste punkt noensinne i juli 2016, noe som er med å underbygge Norge som en hot destinasjon. -Verden har virkelig fått opp øynene opp for Norge. Vi registrerer en økning i alle markedene vi har en reiselivssatsing, bortsett fra Russland. Det er særlig påfallende å se utviklingen i Kina, med en oppgang på 36 prosent fra 2015 og Norge har nå flest kinesiske gjestedøgn i Skandinavia,’ sier Bente Bratland Holm.
Valuta, terrorisme og oljepriser
Tre overordnede punkter påvirket det internasjonale reiselivståret 2016  – valutaendringer, terrorisme og fallende oljepriser. -Norge har hatt naturlige fordeler hvor kronen har vært relativt lav, og vi blir ansett som et trygt land. Men man må være kjent for å bli valgt, og vi ser en klar sammenheng mellom det vi sammen med partnerne våre har markedsført og hva som etterspørres.
Kygo den store vinneren
På oppdrag fra Innovasjon Norge har Google sett på internasjonale søk på Norge som reisemål i 2016. Høyest opp på listen kommer Oslo, mens fjord-destinasjoner og Lofoten kommer like etter. ‘Listen sammenfaller med Innovasjon Norges egne funn, I tillegg til destinasjoner og reiselivstemaer har Google sett på hvilke norske artister, forfattere og oppskrifter det søkes mest på. Kygo er den store vinneren i musikkverdenen, mens Jo Nesbø og Karl Ove Knausgård inntar første og andreplass innen litteraturen. ‘Siden Google søkene oppdateres kontinuerlig gir de viktige innblikk i hva som gir oppmerksomhet akkurat nå. Dette gjør oss i stand til å reagere kjappere, og være mer fleksible i markedsføringen,‘ sier Bratland Holm.
Listene fra Google viser at søkene på Norge som reisemål går opp særlig i juli, men også januar. Ekstra interessant er det at tidenes høyeste søkstall var i juli 2016.
Store forventninger til 2017
Norges turistbarometers undersøkelse gjennomføres av Innovasjon Norge to ganger i året, før sommer- og vintersesongen. Turistbarometeret viser tro på en rekordvinter i 2017,.Særlig gjelder dette nordlys – og skidestinasjoner. Optimismen underbygges av bookingtall fra ForwaydKeys. Det er per i dag 28 prosent flere bestilte flybilletter til Norge første halvår 2017 sammenlignet med første halvår 2016. Samtidig viser resultater fra merkevaretrackeren til Innovasjon Norge at interessen for å besøke Norge øker i viktige hovedmarkeder. Det er derfor stor grunn til å tro på vekst også i 2017. – Fremtiden er uforutsigbar, men prognosene er klare på at vi kan vente ytterligere volumøkning i året som kommer,  sier Bratland Holm.

 

 

Kommentarer

Annonse