Annonse

Foto: Lyngsfjord Adventure Forbruker

Årets Reiselivspris 2015 –

Fastlege, lærer og bilmekaniker bak årets innovative reiselivsbedrift - Lyngsfjord Adventure vant Reiselivsprisen 2015

RADISSON BLUE PLAZA OSLO (Nye Reiselivsavisen) Lyngsfjord Adventure i Troms vant den prestisjefylte Reiselivsprisen 2015. Gründerne bak vinnerbedriften er ikke som gründere flest – eller kanskje er det nettopp det de er? Da en fastlege, en lærer og en bilmekaniker slo sine kloke hoder og gode ideer sammen, skapte de nemlig Norges mest innovative reiselivsbedrift 2015. Svinøya Rorbuer i Svolvær og Destinasjon Røros var de øvrige to verdige finalistene.

En fornøyd Hans Olav Eriksen har mottatt Reiselivsprisen 2015 fra Cathrine Pia Lund, direktør for Brand Norway i Innovasjon Norge, og reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin.  Foto: News on Request /Innovasjon Norge

En fornøyd Hans Olav Eriksen har mottatt Reiselivsprisen 2015 fra Cathrine Pia Lund, direktør for Brand Norway i Innovasjon Norge, og reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin. Foto: News on Request /Innovasjon Norge

Det var en opprømt og begeistret fastlege, Hans Olav Eriksen, som kunne ta imot prisen på 250 000 kroner og fri deltagelse i Norsk Travel Workshop 2016 (i Bodø) da prisen ble overrakt under Innovasjon Norges årlige kick-off for reiselivsnæringen.

Nå er det reiselivets tid!
Nå er det reiselivets tid! Utbasunerte han uten å nøle, og pekte på næringens store syselsettingspotensial. Kvalitetssikring og standardsetting var nøkkelord i takketalen hans. -Vi vet at kvalitet lønner seg, sa han, og supplerte med opplysningen om at bedriften hans hittil i år hadde en omsetning på 17 millioner på fem måneders drift. Cathrine Pia Lund, direktør for Brand Norway i Innovasjon Norge, som delte ut prisen sammen med reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin, fremholdt under overrekkelsen at årets vinner med stor entusiasme har skapt en bedrift som igjen skaper verdier både for seg selv, men også lokalt og nasjonalt. Deres fokus på kvalitet og kvalitetssikring, og et iboende engasjement for å dele sine erfaringer med andre næringsaktører er et eksempel til etterfølgelse. Med en sterk økonomi, innovativ og internasjonal tenkning og fokus på bærekraft er Lyngsfjord Adventure en verdig vinner av Reiselivsprisen 2015, sa Cathrine Pia Lund.

Vilt og vakkert med historisk sus
Lyngsfjord Adventure i Troms tilbyr friluftsaktiviteter for hele familien, og hver opplevelse har sin unike kulturelle og historiske vinkling. Basen er en villmarkscamp i Tamokdalen. Når gjestene ankommer, får de på seg full vinterbekledning og blir sendt rett ut i villmarken, enten på hundespann, scootersafari eller reinkjøring med samisk kultur. Mer enn halvparten av de ansatte er lokale, og byr gjestene på unik lokalkunnskap. Tilbake på campen venter et varmt måltid rundt bålet, og overnatting i lavvo. Alle som besøker Camp Tamok på vinterstid, håper å få et glimt av nordlyset. Og på grunn av sin beliggenhet med et tørt klima er muligheten for å få oppleve nordlyset spesielt gode. Om sommeren tilbys bre- og fjellvandring blant Lyngsalpene og sightseeing med helikopter.

Basert på samarbeid
Jeg er veldig glad, og litt overrasket over å vinne prisen, særlig etter å ha sett filmene til de andre nominerte! Det som kjennetegner Lyngsfjord Adventure, er at hele selskapet vårt er basert på samarbeid. Helt siden begynnelsen i 2008 så vi rundt oss etter hvilke lokale leverandører som kunne bidra med mat opplevelser. Etter å ha holdt på noen år, skjønte vi at vi måtte tenke større enn Tromsø-regionen, og ble medlem av Arena Lønnsomme Vinteropplevelser. Vi er særlig opptatt av hva reiselivet bidrar med av sysselsetting og distriktsutvikling, sier Hans-Olav Eriksen, daglig leder i Lyngsfjord Adventure.

Om Reiselivsprisen
Hvert år kårer Innovasjon Norge årets innovative reiselivsbedrift. Reiselivsprisen går til den personen, bedriften eller det nettverket som har introdusert en nyskapende reiselivsopplevelse eller videreutviklet en eksisterende reiselivsopplevelse på en innovativ måte. Opplevelsen skal ha bidratt til reiselivsbedriftens suksess og hatt en positiv innvirkning på Norge som reisemål. I år deles prisen ut for syvende gang.

Kommentarer

Annonse