Annonse

Terje Grue har i en årrekke utviklet Lufthansa i det norske markedet, men nå er det Emirates han skal jobbe for. Foto: HARALD BRÅTHEN Aktuelt

Best belegg der flysetet er dyrest

Kanskje ikke så rart, med bare åtte seter i førsteklasse. Emirates har landet i Norge og tar opp kampen mot Qatar, Thai, Finnair, SAS og Norwegian.

Da Emirates’ maskin fra Dubai for første gang landet på Oslo lufthavn, sto pressen, ambassadører, VIP-er og flyplassledere ringside med flyvertinner for å få med seg begivenheten. Næringsminister Monica Mæland var invitert til Gardermoen, men takket nei til invitasjonen. I stedet var det nyslått Emirates-sjef Terje Grue som vertskap som ledet seansen. Han snublet litt når han presenterte seg til gjester og nevnte Lufthansa, hans gamle arbeidsgiver inntil nylig, men med et smil som kan utkonkurrere solen i Dubai, var han raskt tilgitt. Kostbar luksus i luften Flyet ble noen timer i Oslo før returen til sørlige strøk. Tiden på bakken ble brukt til omvisninger, og da spesielt i førsteklassekabinen som er Emirates stolthet og signatur i internasjonal luftfart.

– Prosentvis er belegget best på førsteklasse, sier Grue til Reiselivsavisen.
Han innrømmer at det egentlig ikke skal så mye til å score bra når det bare er åtte seter til salgs fremst i flymaskinen på hver avgang. Men, så er det få flyselskaper som tilbyr slikt fra Oslo. Nordmenn ønsker komfort på reise, så tre klasser hos Emirates er sikkert ingen dårlig idè, selv om prisen kan virke i overkant stiv for de som drar på kort varsel.

43 103 kroner er prisen man må ut med for å sitte foran i flyet om du skal reise dagen etter jomfruturen og returnere to dager senere.
Under halve prisen gir deg et sete på forretningsklassen, mens økonomibillettene ligger på i overkant av 6000 kroner tur/retur. Bestiller du lenger tid i forveien er prisene lavere, men de er ikke lavest i bransjen.

Forretningsklassen har plass til 42 passasjerer, mens det i økonomiklassen er 310 seter. Skal bygge markedet Emirates er kjent for å ta seg god tid i nye markeder.

Terje Grue i Emirates (t.v) og ambassadør Sten Anders Berge stasjonert i Abu Dhabi, har tro på at nordmenn og utlendinger vil bruke ruten til og fra Norge flittig. Foto: HARALD BRÅTHEN

Terje Grue i Emirates (t.v) og ambassadør Sten Anders Berge stasjonert i Abu Dhabi, har tro på at nordmenn og utlendinger vil bruke ruten til og fra Norge flittig. Foto: HARALD BRÅTHEN

– Produktet må bli kjent og vi må gjøre kundene til våre ambassadører. Er de fornøyd forteller de det videre til venner, kjente, kolleger og andre. Vi er svært trygge på at vi nærmere jul vil ha et meget godt belegg, sier Thierry Antinori til Reiselivsavisen.
Han er kommersiell direktør i Emirates og har vært med på å bygge opp merkevaren til flyselskapet i en rekke markeder. Om flyet har en kabinfaktor på 50-60 prosent i snitt vil regnestykket gå rundt, men selvsagt skal det økes på sikt. Forhåndssalget er ikke så verst heller, skal man tro Antinori. Flyr nordmenn på jobb Flyselskapet regner med en overvekt av nordmenn på ruten, fordelt på 70 prosent norske passasjerer og resten fra andre nasjoner. Den norske ambassadøren for De forente arabiske emirater, Sten Anders Berge, har store forventninger til ruten som skal gå hver dag mellom Oslo og Dubai.

– Det er rundt 1200 fastboende nordmenn og 70 norske bedrifter i Dubai. Destinasjonen er også et knutepunkt for mange norske bedrifter som har forretningsaktiviteter andre steder i Midtøsten, Asia og Australia, sier Berge.
Han trekker frem selskaper som rederiet Wilhelmsen, Veritas, Kværner og Jotun. I tillegg er det en rekke bedrifter innenfor olje- og gass som har forretningsforbindelser til Norge.

En som kjenner flyselskapet godt er tidligere sjef i Midtøsten, Torger Baardseth i DNV-GL. – For meg har Emirates vært en trofast følgesvenn i mange år. Det er et selskap jeg setter stor pris på og det er flott at selskapet nå blir et tilbud for nordmenn også direkte fra Norge, sier Baardseth.
For tiden arbeider han med å etablere et handelskammer med interesser både fra Emiratene og Norge. I strupen på konkurrenter Foruten transport av mennesker mellom Norge og Emiratene, så satser også flyselskapet på videreforbindelse til andre deler av verden.

I dag har Qatar Airways, Thai Airways og Finnair forsynt seg grovt av markedet for reiser østover på kloden. Emirates vil spise en del av denne kaken.
Emirates’ Oslo-rute har avgang fra Dubai 07.00 på morgenkvisten og ankommer Oslo midt på dagen. Retur er tidlig ettermiddag med ankomst Dubai 22.50 lokal tid. Skal du videre til for eksempel Singapore, får du noen timers opphold i Dubai midt på natten før neste avgang

– En ide er å overnatte i Dubai, eller kanskje noen dager til, og så reise videre, sier Grue.
Da arrangementet for spesielt inviterte og presse var over på Gardermoen sto gallamiddag for reisebransjen og gjester på programmet i Oslo Spektrum.

Kommentarer

Annonse