Annonse

Illustrasjon: Wikipedia Creative-Commons Aktuelt

Blodrødt for selskapene i Skagerak

Offensiv satsing til tross for flere hundre millioner i minus og krangling så paragrafene fyker!

AKER BRYGGE (nyeReiselivsavisen.no)
Ikke bare krangler Color Line og Fjord Line så paragrafene fyker om seilingstider mellom Sandefjord og Strømstad. De presenterer begge blodrøde 2014-tall. Nesten 400 millioner i minus samlet for Fjord Line og Color Line. 246 millioner for Fjord Line. 136 millioner for Color.

I Color Line falt inntektene med 147 milllioner til 91 millioner i transportdivisjonen som inkluderer fergerutene til Strømstad og Hirtshals. Ifølge Dagens Næringsliv tapte Fjord Line 85 millioner på sin Sandefjord-Strømstad-ruten – hvorav 25 millioner var engangskostnader. Også Color Lines regnskap er preget av realiserte og urealiserte omstruktureringskostnader.

Konkurransedyktige på lang sikt

-Vi tilpasser virksomheten til et reduserte kostnadsnivå for å sikre at vi er konkurransedyktige på lang sikt, sier konserndirektør Helge Otto Mathisen i Color Line til Dagens Næringsliv.

Øker kapasiteten

Fjord Line har ingen planer om å sitte stille i båten, men satser tvertimot offensivt med tre rundturer pr. dag.

-Oppstarten har vært tøff, sier Fjord Line-sjefen Rickard Ternblom til Dagens Næringsliv. – Situasjonen på ruten er nå dramatisk endret. Vi utvikler markedet for hver dag som går med nye konsepter, ny markedsføring og vesentlig kvalitetsheving. Sommersesongen vi går inn i blir spennende. Men også i 2015 budsjetterer vi med et negativt resultat for denne linjen isolert.

Fra tap-tap til vinn-vinn?

I det godes navn må det være tillatt å ønske at situasjonen endrer seg fra tap for begge til vinn-vinn og overskudd for begge. Men dette blir vel som å tro på julenissen i mai? Hvor stort er behovet for frakt over Oslofjorden fra Sandefjord til Strømstad – og motsatt vei. Vil det være liv laga for begge selskapene på denne strekningen som inntil i fjor har vært en melkeku for Color Line? Fortsatt står seilingstider og rettssaker på agendaen. Samtidig intensiveres kampen om passasjerene. Spørsmålet er om det er mange nok av oss som ønsker på reise fra Sandefjord til Strømstad eller omvendt. Vi får la tvilen komme aktørene til gode.

 

Franskmenn er mest glad i bilferie

 

 

 

Kommentarer

Annonse