promo_03

Kommentarer

Reiseliv og livsstil i alvor og glede

Delingsøkonomien kommer inn på den kommersielle banen som en ny aktør, hvor konkurranse med etablerte, profesjonelle virksomheter er påtagelig. Prismessig vinner de nye aktørene. Fler og fler «bransjer» etablerer sine nettverk av private tilbydere som «deler» senger, biler og annet, godt markedsført og betjent av effektive app’er.

Der de kommersielle konkurrentene er underlagt både reguleringer, lovpliktig ansvar og kontroller, stormer de nye aktørene fram under tilsynelatende «non-profit» og «privat» fane.

Hva med ansvarsforholdene? Hva med turisten som blir skadet av en defekt stikkontakt i leiligheten han har leid via Airbnb eller andre? Hva med fiskeentusiasten som leier båt av en privat bonde som har knyttet seg til et «del-opplevelser- nettverk»? Når disse aktørene tar ikke uvesentlige deler av det kommersielle markedet, gjør seg tilgjengelig via websider og app’er og tar betalt for «delingen» – hvor er ansvarsforpliktelsene? Kontrollene?

Igjen ser jeg at teknologi og kommers løper langt raskere enn den sidrumpede lovgiveren klarer å prestere.

Annonse