promo_03

Kommentarer

Reiseliv og livsstil i alvor og glede

«Kø er dårlig kvalitet!»

Skrevet av onsdag 31. mars 2016

«Kø er dårlig kvalitet!», sier den gode vennen og kvalitetseksperten Harald E. Sånn tenker etter hvert også jeg når det er kø – enten det er i matvarebutikken, i trafikken – eller på flyplassen. Som på flyplassen Linate i Milano for noen søndager siden. Det varte og rakk å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen. Heldigvis hadde vi masser av tid, og det var god anledning til å studere både medlidende kø-ståere, og hvordan våre sør-europeiske sikkerhetseksperter hadde lagt opp systemet sitt.

Skjønt system og system. Fikk du for dårlig tid i køen, kunne du bare gå ut av køen og kjøpe deg «fast track»-billett. Vi hadde som sagt god tid denne dagen, og tok tiden til hjelp, men det var også dem som ga opp og investerte noen kroner for å nå flyavgangen sin. Business-modellen er jo god. Jo lengre kø og «dårligere kvalitet» – desto større pågang på «fast track»-billettene.

En uke senere gled jeg på fem minutter gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen i minimalt med kø. Samme hjem igjen fra Helsinki dagen etter. God kvalitet, med andre ord.

En ekstra time til Hønefoss

I påsketrafikken var ikke vi de eneste som opplevde kø. En ekstra time de 70 kilometerne fra Oslo til hytta på Ringerike Palmelørdagen var unødvendig og uunngåelig. Alternativet er naturligvis å starte tidligere eller senere, men liten trøst når du sitter der, og gjerne har ytterligere et par timer for å nå herligheten i Hallingdal, Hemsedal eller Valdres. Trøsten for oss som må passere Hønefoss, er de store vei- og jernbaneplanene Regjeringen lanserte sist sommer for strekningen Sandvika – Hønefoss. Erna Statsminister gledet seg over at avstanden til Norges vakreste by – hjembyen Bergen – dermed ville bli redusert med en time. For Oslo-folk som satt i kø i påsken, tviler jeg på at det var vakre Bergen de tenkte mest på midt i køen!

Antibilisme hindrer utbygging

Vi vet at det er så godt som umulig å bygge seg ut av alle vei- og trafikkproblemer, men løsningen er heller ikke å late som om utfordringene ikke eksisterer. Det fortsatt nye byrådet i Oslo vil som kjent ikke utvide kapasiteten på E18 vestfra. Også tidligere har antibilisme hindret nødvendig utbygging av kommunikasjonen i Hovedstaden. Allerede i 1955 ble det vedtatt å bygge en trafikktunell under Oslo. Det gikk 30 år før den ble realisert en gang på 1980-tallet. Nå går det minst fire år før et nytt byråd kan være på plass. I mellomtiden vil køene øke, utgiftene til bilhold øke (og verdien av diesel-bilene reduseres), og vi vil alle oppmuntres til å skaffe oss el-sykkel og/eller reise kollektivt. Tanken er like god som den er urealistisk.

Med fly, bil, buss, trikk eller tog – ja på sykkel også: Kø er dårlig kvalitet!   

Harald Bråthen

Annonse