Kommentarer

Reiseliv og livsstil i alvor og glede

På reiser oppstår det ofte hendelser som får økonomiske konsekvenser for den som bli involvert. Vi kjenner godt reglene, men hva gjør vi hvis vi vet at ved å være uærlige får vi økonomisk kompensasjon, men hvis vi forteller sannheten får vi ikke dekket tapet.

I vårt tilfelle var en medreisende, 77 år, og undertegnede på en nydelig strand på Goa i India. Vi ruslet langs kanten, nydelig vann rundt 30 grader, og bølger som duvet innover. Livet var skjønt.

Plutselig kom en bølge, med stor kraft som skrudde oss nedover i sanden da den gikk utover igjen. Vi  mistet helt fotfeste, virvlet rundt i vannet og kraften dro oss utover. Utrolig skummelt, en stund visste jeg ikke om jeg ble dratt nedover eller  var på vei opp. Etter å ha virvlet rundt noen ganger  var det en lykkelig stund da jeg fikk hodet over vannet igjen.

For meg gikk det fint, men for venninnen gikk det dårlig. Hun mistet dessverre sine bifokale solbriller som hun var helt avhengig av. Med en øyesykdom som krever denne type solbriller var dette et stort tap og ødeleggende for resten av reisen. Tanken på hva slike solbriller koster var heller ikke hyggelig å tenke på.

Flere kom med gode råd øyeblikkelig.
-Du må skrive til forsikringsselskapet og si at du ble frastjålet brillene, da får du refusjon av kostnadene.

Men det var jo ikke sant. Selv om våre liggestoler lå bare noen få meter fra der vi badet, hadde vi alltid noen som passet på sakene våre, og overalt hvor vi beveget oss holdt vi øye med hverandres vesker.

Vi valgte å fortelle historien der hvor hun var forsikret – i Sparebank 1. Det det gikk som vi ble fortalt, tapet ble ikke dekket. Hun har både skrevet og ringt, men det er samme svaret hver gang; hvis brillene var blitt frastjålet eller hun hadde deler av brillene å vise til, ville hun fått refundert kostnadene til nye briller, men en ulykke som denne dekkes ikke av forsikringen. Vi var seks personer som dykket og lette etter brillene både langs vannkanten og under vann, men dessverre var de borte.

Denne gangen gjaldt det Sparebank 1, men det er kanskje samme regler hos alle forsikringsselskapene? Vår venninne har vært i samme forsikringsselskap i årevis uten noen gang å ha belastet selskapet. Vi har stilt oss mange spørsmål: Har hun feil forsikring? Er det tyveriforsikring hun  har? Hun var utrolig heldig som ikke fikk alvorlige skader etter ulykken, hvis hun hadde brukket armen, benet eller på andre måter skadet seg hva hadde selskapet dekket da?

Nå spør vi oss: Hvis vi opplever noe liknende en annen gang, skal vi fylle ut skjemaet med historier som passer inn i selskapets forsikringsregler?  Har andre opplevd liknende historier?

Turid Bråthen

 

Annonse