promo_03

Kommentarer

Reiseliv og livsstil i alvor og glede

Vær forberedt på svingninger!

Skrevet av onsdag 8. januar 2016

Rolf Forsdahl om Reiseåret 2016:

2016 har kommet med isnende kulde over størstedelen av landet. Er det symbolsk for reiselivsutsiktene? Spør man bransjen, er svaret «nei». Etter å ha vandret i bransjens irrganger i 26 år, tillater jeg meg å utnytte mitt nå mer tilbaketrukne bransje-ståsted til å si at den optimistiske holdningen slett ikke overrasker. Den dagen bransjeutøverne selv varsler storm, er det virkelig fare på ferde. Så – er den forsiktige optimismen helt malplassert?

Utferdstrangen sterkere enn kjønnsdriften?

Både ja og nei. Når det gjelder sommerferien vet vi at nordmenns utferdstrang er sterkere enn kjønnsdriften – nå, ja, like sterk, da. Reisearrangørene melder om godt forhåndssalg av sommerferiereiser allerede. 2015 ble bedre for disse aktørene enn de regnet med. Kald sommer fikk mye av æren for dette. Og 2016 ser minst like bra ut, hevdes det. Men vi seiler inn i urent farvann når det gjelder arbeidsløshet og privatøkonomi. Lønnsveksten i år kan bli negativ. Og hva med den svake krona..? Betyr det da ikke noe? I min krystallkule: Svært lite for chartersalget. Mer for hjemmestrikkede fly + hotell-opplegg – vi vet at nordmenn setter større pris på den tryggheten som pakkereiseloven gir i nedgangstider enn ellers. Sommerferien i «syden» er folkemedisin, en del av vår sosiale adferd og et mønster som tåler en trøkk før det endres.

Tyrkias identitet ufortjent et tema

Men jeg ser endringer i hvor vi kommer til å reise: Tyrkias muslimske identitet er plutselig og mye ufortjent blitt et tema for mange. Flyktningkrisen og sjokkerende bilder fra strendene på ellers idylliske reisemål i det østlige Middelhav kan påvirke våre valg av destinasjoner ganske kraftig. Nye, tragiske hendelser formidlet gjennom tabloid mediedekning er den utløsende faktoren, og er en usikkerhetsfaktor mine kjære bransjevenner ikke liker.

Spådom: Tilbakeholdne med hverdagsflukten til Dubai

Nordmenns andre store ferielidenskap er citybreaks og en langtur på vinterhalvåret. Jeg har alltid sagt at storbyferiene er febertermometeret i privatøkonomiens rump, eh, … armhule. Jo tryggere familiens finansminister er, jo flere og dyrere reiser.   Flyprisene vil stige i 2016, selv om tilbudene som vi fremdeles vil få, kan gi inntrykk av at det ennå en stund er nesten gratis å fly. Med dette i mente pluss en stabilt svekket norsk krone og noe mer truende skyer på den økonomiske himmel, spår jeg at mange av oss vil være mer tilbakeholdne med hverdagsflukten til Dubai, vårutflukten til Paris eller sensommernytelsene i Roma.

Utrygghet ute av proporsjoner

Og 2015 brakte også fram et nytt element: IS og trusselen derfra vi alle er utsatt for, og som oppleves mer aktuell i de store byene og massetransportmidlene dit. At opplevelsen av utrygghet er helt ute av proporsjoner i forhold til den reelle risikoen, spiller ikke noen rolle – dessverre. Men vi glemmer fort – uten nye, tragiske episoder kan dette elementet fade ut før det setter spor i våre preferanser. Ja, preferanser. For de mange som ikke lar økonomiske bekymringer få for stort rom, vil reise. Men jeg har sett så mange ganger at man velger bort reisemål man med rette eller urette mener er utrygge til fordel for reisemål man med rette eller urette mener er «trygge». Og det er mange relativt uoppdagede perler rundt om. Utfordringen kan være at det er dårlig med direkte flyforbindelser dit – men dette kan endres i takt med markedsetterspørselen. Norwegian , Ryanair og de andre bruker ressurser på å analysere markedets ønsker med tanke på nye ruter.

Thailand vil fremdeles stå sterkt

For de oversjøiske reisemålene ser jeg at min tidligere spådom som tegn til en viss og sakte interesseforflytning fra Sørøst-Asia til Karibia / Latin-Amerika, ser ut til å slå til. Vårt alternative «syden» – Thailand – vil fremdeles stå sterkt. Men både politiske og sosiale/religiøse understrømmer og endringer i kongehusets sammensetning, kan likevel gi episoder som kan påvirke populariteten både på kort og lang sikt.

2016 kan bli bra – og pluss for innenlandsk reiseliv

Uansett er det rimelig sikkert at 2016 kan bli bra , eller ikke fullt så bra, for de aktører som hjelper utferdssugne nordmenn ut i verden. Uforutsigbarheten er nok større ved inngangen av 2016 enn for tidligere år. Slik er det bare. Men de samme faktorene som setter små spørsmålstegn ved utviklingen for disse aktørene, gir pluss i margen for vårt innenlandske reiseliv. Og den svake krona er et sterkt bidrag til eksportsiden av reiselivet – 25 – 30% billigere Norgesferier for store deler av våre eksportmarkeder gir et godt utgangspunkt.

Reiselivet selger drømmer

At alle parter er lyserødt optimistiske er for meg bare et tegn på reiselivets iboende kraft: Vi selger drømmer og gjør vårt beste for å oppfylle dem. Virkeligheten er en faktor som gjør at vi av og til må ta grep vi hadde håpet å unngå. Slik har ferieindustriens liv nok vært siden de greske adelsmenn laget de første «resorts» på idylliske øyer i de første århundrer etter Kristi fødsel.

Annonse