Annonse

St. Andrews Bay
St. Andrews Bay Forbruker

En fotoreise til Antarktis

Bli med på en fotoreise som har vill natur og dyreliv i fokus. Igjen har Freddy vært på en spektakulær tur

Alle foto: Freddy Hafskjold
Tidlig i november pakket jeg bagen med vind- og vanntette klær samt fotoutstyr for å reise til Sør-Georgia.  For oss her i Norge så forbinder vel de fleste denne øya med hvalfangst. Mitt mål var å oppleve den fantastiske naturen, det flotte lyset og ikke minst pingvinene! Reisen ned til Sør- Georgia er lang så jeg hadde bunkret opp med et passende antall bøker og filmer på ipaden. Etter en to timers flytur til Paris, 5 timer venting og 14 timers flytur til Santiago i Chile så nærmet vi oss. Da var det kun en 8 timers flytur til Falklandsøyene og 2,5 døgn på båt så var vi fremme.

Sør-Georgia møtte oss med bra vær og relativt lite vind. Vi ble kjørt i land med zodiacker til Right Whale Bay hvor vi ble møtt av en rekke elefant-  og pelsseler. Selene passer godt på sitt revir og forsvarer dette når de føler seg truet. Pelsselene angrep oss når vi kom for nær. En pelssel kan bli opp til 2 meter lang og veie 215 kg, og den beveger seg relativt raskt så det er viktig å passe seg. Det som var av størst interesse var kolonien med kongepingviner. Vårt første møtet med pingvinene var spennende. Da vi kom gående mot dem, trakk de seg litt unna, men så snart vi stoppet opp kom de oss i møte og var tydelig nysgjerrige på hvem vi var. De stilte seg opp ved siden av oss og tittet, og noen av dem fulgte etter oss når vi gikk videre.

Right Whale Bay

Rigth Whale Bay

Neste dag gikk turen til Salisbury Plain hvor det er mer en 60.000 hekkende kongepingvinpar. På grunn av vind og skyer på morgenen kom vi ikke i land ved soloppgang, men etter frokost løyet vinden og solen kom frem så vi kunne dra i land. Etter å ha tilbrakt noen timer her reiste vi videre til Prion Island hvor fotografering av fugl var hovedmålet. For å sikre at ingen går utenom den opplagte stien her så er det laget en gangvei av tre som alle må følge. Det hekker mange fugler her og blant annet flere par med vandrealbatross og South Georgian Giant Petrel.  Dette er også stedet hvor man kan møte på Sør-Georgias spissand som er utrydningstruet.

Salisbury Plain

På dag 3 på Sør-Georgia var målet Grytviken. Her etablerte den norske hvalfangeren Carl Anton Larsen den første landstasjonen for hvalfangst i 1902, og her ble det drevet med fangst frem til 1965.

Grytviken

I dag er det en engelsk forskningsstasjon som er bemannet hele året og på sommeren er det et postkontor og en liten suvenirbutikk som er åpne. Da nordmennene forlot Grytviken etterlot de seg produksjonsutstyr og flere skipsvrak. Dette har engelskmennene ryddet opp i, og i dag så fremstår Grytviken som et flott museum. Museet består av en rekke bygninger, skipsvrak, produksjonsutstyr, den norske kirken og en gravplass hvor en rekke hvalfangere og legendariske Sir Ernest Henry Shackleton ligger begravet. Engelskmennene har også gjort en kjempejobb med å utrydde rotter og villreinen som nordmennene introduserte. Prosjektet ble avsluttet i vår og allerede nå virker det å ha en positiv innvirkning på fuglelivet.

Godthul Gentoo pingvin

Vi reiste videre sørover og kom til Godthul hvor det var en liten koloni med gentoo-pingviner. Disse pingvinene ligger på rede slik vi kjenner fra andre fugler. Det var mange reder med egg allerede, men det var også en del som fortsatt jobbet med saken.

Neste morgen var vi i zodiacken allerede klokken 2 på morgenen for å besøke St. Andrews Bay som er helt unikt med sin kjempestore pingvinkoloni og fantastiske natur. Det var klarvær og vi ønsket å være i land i god tid før soloppgang. Vi fikk en fantastisk morgen med en himmel som eksploderte i farger. Pingviner og sel poserte mer enn villig. Stranden var full av sel og pingviner, og oppe i fjellsiden var den store kolonien med pingvinunger. St. Andrew Bay har en kongepingvinkoloni på 200.000 hekkende par.  Foreldrene klarer å finne igjen sin unge ut fra skrikene deres. Maten består av fisk og noe blekksprut.

St. Andrews Bay

Også neste dag hadde vi en fantastisk flott morgen. Vi var tidlig i land på Gold Harbour hvor det også er en stor kongepingvinkoloni. Her ble det tatt noen hundre bilder – mest av pingviner, men også flotte naturbilder, og av sel og fugler. Sør-Georgia har en fantastisk flott natur og opplevelsen av å gå rundt der blant pingvinene kan ikke beskrives – det må oppleves.

Gold Harbour

Helt syd på Sør-Georgia ligger Cooper Bay hvor vi besøkte en koloni med makaronipingviner som lå og ruget oppe i fjellsiden med flott utsikt over isfjellene. Her helt syd i Sør-Georgia så vi en rekke isfjell.

Isfjell

På vei nordover igjen var vi nok en gang innom Salisbury Plain, St. Andrews Bay og Ocean Harbour.  Ocean Harbour var hvalfangststasjon i perioden 1909 til 1920. Vraket av lastebåten Bayard som ble tatt av vinden under en storm i 1911 ligger fortsatt der som et monument fra hvalfangsttiden.

Totalt var vi 8 dager på Sør-Georgia. Været på Sør-Georgia er lunefullt og som oftest med kraftig vind som kommer over fjellene fra vest. Værgudene var på vår side og vi var i land hver dag, totalt ca 60 timer, noe som visstnok var rekord. At området er værutsatt fikk vi også oppleve ved noen anledninger, blant annet på  Sainsbury hvor det blåste opp kraftig på ettermiddagen da vi skulle tilbake til båten.

For meg som ønsket å ha god tid til å fotografere og nyte den flotte naturen var dette en helt perfekt tur. Naturen og lyset her nede er helt unikt. Besøkene i land hos sel og pingviner var fantastisk. I tillegg så vi også andre fugler som albatrosser, petreller, skarv og ikke minst Sør-Georgia-spissand som kun finnes her.

Reisen hjem fra Sør-Georgia ble benyttet til å redigere bilder, så for en gangs skyld så var jeg nesten ferdig med dette da jeg kom hjem. På hjemveien var vi en snartur innom Port Stanley på Falklandsøyene. Dette er også et område med flott natur og rikt dyreliv som er verd et besøk. Reisen ned til Sør-Georgia er lang, men det var absolutt verd turen.