Annonse

Norges-interessen er større enn noen gang. Her fra Fjærland. Foto: Øyvind Heen/visitnorway.com
Norges-interessen er større enn noen gang. Her fra Fjærland. Foto: Øyvind Heen/visitnorway.com Aktuelt

Ellevilt om norsk reiseliv på TV 2

TV2 slo tirsdag kveld til med en ellevilt positiv reportasje om tilstanden i norsk reiseliv. Utgangspunktet var en fersk undersøkelse som vi gjengir her.

Dette ønsker utlandet å vite før Norgesferien

Naturlige underverker, fjorder og isbreer, og nordlys er det flest søker på i forbindelse med en tur til Norge. I 2016 var det rekordmange internasjonale søk etter Norge som turistdestinasjon, og det er særlig tyskerne som er ivrige på nett.

Rapporten som Bloom Consulting har skrevet på oppdrag fra Innovasjon Norge viser en markant vekst i interesse for Norge målt i antall internasjonale søk på nett. Topp tre søk er naturlige underverker, fjorder og isbreer, og nordlys. – Dette er nok et bevis på at interessen for Norge er økende. Listen sammenfaller godt med de attraksjonene vi sammen med reiselivsbransjen har markedsført over tid, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Det var nært to millioner søk på ‘natural wonders’, etterfulgt av 1 350 000 søk på ‘fjords and glaciers’, og 450 000 søk på ‘northern lights’.

Tyskerne søker mest – og amerikansk interesse øker mest
I 2016 var det 5,8 millioner turistrelaterte søk etter Norge, en økning på 24 prosent fra året før. Tyskerne er mest ivrige på tastaturet, med nesten en million søk. Amerikanerne kommer etter med  640 000 søk, som er en økning på 34 prosent fra 2015. -Tyskland er det største markedet for norsk reiseliv, så det er naturlig å se de på topp. Så er det spennende å følge USA, som har skutt i været den siste tiden både i ren interesse og faktiske besøk, sier reiselivsdirektøren.

Stort potensiale innenfor luksussegmentet
Et søk som skiller seg spesielt ut er ‘luksusturisme’. Mellom 2015 til 2016 økte antallet med 614 prosent, fra 1560 søk til 11 140 søk. Selv om tallene fremdeles er lave sammenlignet med naturbaserte søk er det en god pekepinn på hvilke mulighetsrom som er der ute. – Det er naturlig å tenke at det henger sammen med at Norge stadig blir mer tilgjengelig i markeder som tradisjonelt har mange ‘high end’ reisende, sier Holm, og fortsetter, – Det handler ikke nødvendigvis om fem-stjerners hoteller og egne butlere, men om eksotiske opplevelser som kun vi kan tilby.


Topp 10 søkeord det er mest søkt etter i 2016:
Natural
Wonders
Fjords and glaciers
Northern lights
Tourism packages and products
Tourism
Holiday packages
Tourism attractions
Travel Cruises
Holiday accommodation

 

Land som søker mest etter Norge
Tyskland
USA
Storbritannia
Spania
Frankrike
Nederland
Italia
Danmark
Sverige
Sveits

Fakta om rapporten:
-Rapporten inneholder 63 hovedkategorier, som har 232 underkategorier.

-Rapporten inkluderer over 150 000 turistrelaterte nøkkelord på 15 språk: engelsk, tysk, spansk, russisk, fransk, italiensk, portugisisk, kinesisk, japansk, nederlandsk, finsk, koreansk, polsk, svensk og dansk.

-Dekker de mest brukte søkemotorene i verden, som representerer 90 prosent av alle søk i perioden.

-Les hele rapporten her: http://www.innovasjonnorge.no/contentassets/bf2fab8405e34f7dbeb9f75fc761307f/d2-norway-2016-data.pdf

 

Kommentarer

Annonse