Annonse

Forbruker

Er Fredrikstad blitt en sutreby

Med sommerhus på Hvaler og som fast leser av Fredriksstad Blad, er det spennende å kunne følge Fredrikstad på en avislengdes avstand. Fredrikstad har alltid vært oppfattet som en glad by. Du hadde «Det glade hjørne» – og alle vet vi jo at «Det årnær sæ» i Fredrikstad.

Dessuten har jo byen denne dialekten som ihvertfall jeg elsker,- og mange med meg. Ja, Freriksstad Blad kjørte en hel utgave med bare Fredrikstad-mål. Men mens Oluf i nord ble en helt langt utenfor våre nordlige fylker, ble den enkle Raymon-skikkelsen sett på som selve bekreftelsen på at Østfoldingene er både lett tilbakestående og noen skikkelige Harry-typer.

Skjønner at det er ille

For å si det med Raymon –«det er en ting jeg skulle ha sagt – og det er to ting». Det er sikkert mange flere ting også. Det virker på meg som om det har surnet litt i Fredrikstad. Ikke så lite heller. Vi vet at fotballen er viktig for Fredrikstad-folket, men når Fredriksstad Blad har forsidehenvisning med tittel «Elendig FFK», skjønner vi at det er ille – og ikke «Ille Bra», slagordet til Fredriksstad Blad.

«Negative og ikke konstruktivt kritiske»

Og nettopp byens og områdets kjære avis får kjørt seg for sin påståtte negativitet etter sommerens gigantiske Tall Ship Races. I den offisielle sluttrapporten skriver prosjektlederen blant annet: «Det vurderes som vanskelig for fremtiden å motivere frivillige og sponsorer til å delta på denne type satsinger når man fra det lokale mediet sin side har som mål å være negative og ikke konstruktivt kritiske».

Tenner på alle pluggene

Denne salven får sjefredaktør Renê Svendsen til å tenne på alle pluggene. Han har fått medieanalysebyrået Opoint til å analysere alt som er skrevet om seilskuteregattaen siden 2007. Analysen konkluderer med at av 705 nyhetsartikler var 45 prosent positive eller svakt positive, 50 prosent nøytrale og BARE fem prosent svakt negative – eller negative. Verre var det med 139 leserbrev, kronikker og kommentarer: 35 prosent negative eller svakt negative, 40 prosent nøytrale og bare 26 prosent positive.

«Husk –Aftenposten slår hardt»

I PR-sammenheng snakker vi om «etterlatt inntrykk». En negativ artikkel slår også sterkere enn en positiv, for ikke å si 10 eller 100 positive. Som ung Aftenposten-journalist for et halvt århundre siden, ble jeg innprentet med at «Husk – Aftenposten slår hardt». Flere tiår senere har jeg møtt igjen fotballkeeperen, dommeren, syklisten som mente de fikk for hard medfart på Aftenpostens sportssider. Kanskje hadde de rett? Og husk – Fredriksstad Blad slår også hardt i by og lokalsamfunn – hvor saklig og riktig det enn måtte være!

«Skal fortsette å skrive positivt»

Redaktør Svendsen konkluderer med at «Fredriksstad Blad har vært i utakt med byens befolkning, men i stikk motsatt retning av det arrangøren i sitt føleri har hevdet». Og han avslutter for ordens skyld sin forsvarsartikkel på beste vis og i halvfet: «Det er velkomment at Fredrikstad søker om å arrangere Tall Ship Races i 2019, og jeg lover at vi skal fortsette å skrive positivt om alt som fortjener det!» 

Kan bli «ille bra»»

Skal vi se på dette som opptakten til en bedre og mindre sutrete tone i Fredrikstad? En by som har ALT – inkludert Gamlebyen –og nærheten til ferieparadiset på Hvaler. Om nå bare FFK kunne begynne å vinne og komme tilbake til gammel storhet og stolthet! NRK-satsingen «Anno» flyttes i høst fra Bergen til Fredrikstad og Hvaler. Mye annet er på gang med fortsatt utbygging på Værste og planlegging av ny «Arena Fredrikstad». Det kan bli «Ille bra!» Ikke sant, redaktør Svendsen?

Kommentarer

Annonse