Annonse

Forbruker

Fisketorget som Bergensere elsker – men ingen bruker

Etter at fiskehandlerne flyttet fra torget over i nytt bygg har mye gått galt med drift og økonomi. Bergenserne savner det gamle fisketorget, men statistikken viser at kun tre prosent av innbyggerne handlet der. Vi testet fiskehallen under stormhelgen i januar.

Fisketorget i Bergen

Sjømat i alle varianter Foto: Elsa Grimsmo

Konseptet med fersk fisk som «plukkes» på stedet tiltaler oss som elsker sjømat, og Vestlendingen blant oss ble blank i øynene da hun så utvalget i diskene. Litt stusselig å møte en tom torgplass med litt kabler og rør stikkende opp av gulvet rett innenfor inngangsdøren, men i den delen som var aktiv lå fiskehandlerne tett og kunne tilby sine ulike varer. Skjønt ulike? For oss virket det som de hadde litt mye av det samme vareutvalget. Vi skjønner jo at en reke er en reke, men å lage noen spesialiteter å bli kjent for er vårt tips til de som driver forretning der.

Fiskelunsj selv i orkan
Vi som fiskeglade turister likte særlig godt muligheten for å peke på sjømaten i disken for deretter å få den servert ved bordet noen minutter senere. Ved å legge hele torget innendørs var det mulighet for å nyte en lunsj selv om det utenfor var orkan i vindkastene. De som serverte smilte bredt og lengtet definitivt ikke tilbake til de gamle tider.

Arnfinn Djukastein

Arnfinn Djukastein er godt fornøyd innendørs FOTO: Elsa Grimsmo

-Nå kan vi bruke tiden på å tilberede og servere mat i stedet for å rigge boder,  smilte Arnfinn Djukastein. Han er en av dem som har ridd av den første økonomiske stormen og som kan tilby  sine varer til dem som vil ta med seg godsakene hjem – eller som oss – nyte dem der og da.
Hele stedet har en rustikk sjarme og blir som en uterestaurant i stilen – med varmelamper over små enkle bord. Plasseringen på torget er nærmest ideell der vi sitter med en kald hvitvin og ser ut på den opprørte Vågen gjennom store vinduer fra gulv til tak.  Kvaliteten på maten var førsteklasses, servicen upåklagelig – og det var lett å slå av en prat med de som jobbet der.

Bergenserne må selv ta ansvar
Mathall-konseptet er godt kjent fra andre land i Europa, men har ikke vært en del av den norske handletradisjonen. I de senere år har det imidlertid blitt mer fokus på konsepter som Bondens Marked og Kortreist mat som en reaksjon mot de store kjedenes dominans. Som et naturlig skritt i denne retningen kommer mathallene hvor de små virksomhetene kan slå seg sammen og danne en større enhet med et variert tilbud. Mathallen i Oslo kalkulerte med tre års drift før det ville bli overskudd og har også hatt en rekke utskiftinger av leietakere underveis. Hold ut Fisketorget! Med litt bedre organisering er det liv laga. Og så må jo Bergenserne selv ta litt ansvar da – det må bevisst handling til for at de små nisjebedriftene skal kunne overleve.

Kommentarer

Annonse