Annonse

Verdens vakreste:Flåmsbana.
Verdens vakreste:Flåmsbana. Reisemål

FLÅM-mellom fjord og fjell

Ettermiddagssola stråler på sitt aller vakreste denne høstdagen jeg ankommer Myrdal stasjon på Bergensbanen. Mutters putters står jeg på perrongen og venter på Flåmsbana som skal ta meg ned til Flåm innerst i Sognefjorden, ett av landets aller mest populære turistmål om sommeren.

VAKKERT:Ikke rart Nærøyfjorden er satt pris på av Unesco.

VAKKERT:Ikke rart Nærøyfjorden er satt pris på av Unesco.

INGEN hulder i fossen.

INGEN hulder i fossen.

FRISK LUFT.

FRISK LUFT.

KJOSFOSSEN: Ble bildet bra?

KJOSFOSSEN: Ble bildet bra?

-Ja ja, tenker jeg, det blir jo en kontrast for togpersonalet med en enslig dame om bord denne dagen på det som kalles verdens vakreste togreise. En drøy time i natur som kan ta pusten fra den mest bortskjemte nordmann med aner fra de vestlandske fjell og fjorder.

Toget tuter seg ut av tunellen og vips så er jeg omringet av hundrevis av medreisende, de fleste kinesere godt utstyrt med mobilkameraer og selfiestenger. Men hvor kom de fra, lurer jeg på, stasjonsbygningen var da ikke så stor? Vi går om bord og setter kursen nedover mot Flåm, og at denne togturen er vakker som få er det ingen tvil om. Jeg lener meg ut av vinduet og det LUKTER Norge. Bratte fjellsider, enorme fossefall og den pittoreske rallarvegen som er så populær å sykle suser forbi, og informasjon over høytaleren på diverse språk følger (ikke kinesisk så vidt jeg oppfatter). Halvveis stopper toget ved Kjosfossen for fem minutters fotosession, og ut tyter hundrevis av mobilkameraer selv om den syngende huldra som visstnok lurer mannfolka inn i fjellet med sin vakre røst og flotte hårmanke, uteblir denne dagen. Aldri har jeg sett så mange bilder bli tatt på så kort tid, denne fossen må være en slager på de kinesiske sosiale medier. Vi entrer toget og mer info følger: Flåmsbana er 20 kilometer lang og turen tar en time med 3-4 stopp. En tunnel på 180 grader ble laget for å klare svingen i det bratte fjellterrenget, et riktig flott stykke ingeniørkunst. Midtveis i tunellen stopper toget et øyeblikk så vi får se hele dalen gjennom en fjellsprekk. Spektakulært for å si det mildt, her ser vi også Flåmsbana i tre nivåer oppover fjellsiden. Noen få hundre rallarer som de kaltes bygde denne toglinjen som sto ferdig i 1923, for at handelsnæringen mellom Bergensbanen og Sognefjorden skulle bli bedre. I dag brukes banen for det meste av turistene, som det etter hvert er mange av. Mange innslag har vi sett på nyhetene om turismen på Flåm, om digre cruiseskip som forurenser og «spyr» ut tusenvis av utlendinger som vil se våre vakre fjorder og fjell. Turister som vandrer inn i hager, åpner dører i husene og gjør sitt fornødne bak ripsbuskene. Jeg må innrømme at jeg er spent når toget nå nærmer seg Flåm.

Ingen cruiseskip ligger i Flåm, og kaia og sentrum er stille og rolig, bare kineserne og meg.

-It`s the chinese day today, sier den hyggelige resepsjonisten som sjekker meg inn på hyggelige Fretheim hotell. Han er fra Frankrike og det skal faktisk gå 24 timer før jeg igjen snakker norsk. Alle jeg møter er utlendinger, ansatte så vel som turistene. Men det gjør ingenting, og neste morgen stiger vi om bord i den nye, digre el-ferga MS Vision of the Fjords, Flåms nye stolthet. Skipet går mellom Flåm og Gudvangen.  Vi ankommer Undredal og skipet svinger inn Unescofjorden Nærøyfjorden og i samme øyeblikk slås dieselmotorene av og vi kjører nesten lydløst elektrisk.  Her er det ingen høytalere som forstyrrer opplevelsen av denne utrolig vakre naturen, vil du ha informasjon kan du laste ned skipets app. Vi vandrer rundt på denne supre turistbåten, mobilkameraene lagrer minner om de vakreste fosser du kan tenke deg, små fraflyttede bondegårder høyt oppe i lia, enorme fjell og den friske lufta. Det slår meg virkelig at dette må være et utrolig syn for mine kinesiske medreisende, selv om mange beholder munnbindet på for sikkerhets skyld.

PAUSE:det kan bli FOR mye vakker natur,da kan man ta en treningsøkt.

PAUSE:det kan bli FOR mye vakker natur,da kan man ta en treningsøkt.

VIKINGER:Høvding Georg med kone i Vikinglandsbyen.

VIKINGER:Høvding Georg med kone i Vikinglandsbyen.

Vi ankommer Gudvangen i enden av Nærøyfjorden og fortsetter inn på årets nyskapning Vikinglandsbyen. Høvding Georg tar imot, og jeg får igjen høre og snakke norsk. Georg er ansatt som høvding og sjef for Vikinglandsbyen og er guide for turistene som vil vite mer om de berømte vikingene.  Både han og kona jobber som vikinger, med spesiell interesse for temaet.

Gudvangen er vakkert som få, og turistene som kommer hit er 95 prosent utlendinger, turister med dårlig tid, blir jeg fortalt. De strømmer av og på båter og busser, rekker en liten tur innom suvenirbutikkene.

MATEN: På Fretheim hotell serverer de denne fantastiske desserten. Nydelig mat.

MATEN: På Fretheim hotell serverer de denne fantastiske desserten. Nydelig mat.

KORTREIST og nydelig mat i Flåm.

KORTREIST og nydelig mat i Flåm.

Vel tilbake i Flåm rekker jeg en rask tur innom det lokale bryggeriet Ægir, her finnes øl for enhver smak, før Flåmsbana tuter og er klar for å kjøre oss opp igjen til Myrdal. Denne gangen er den syngende huldra på plass i Kjosfossen. Hundrevis av mobilkameraer foreviger huldra som svinger seg i sin røde kjole og prøver å lokke til seg mannfolk. Men om hun klarte det denne gangen, det forteller ikke denne historien.

 

 

 

Kommentarer

Annonse