Annonse

Når Ryanair nå vil innføre gebyret på allerede kjøpte billetter, er dette helt på tvers av avtaleretten, fremholder Rolf Forsdahl.
Når Ryanair nå vil innføre gebyret på allerede kjøpte billetter, er dette helt på tvers av avtaleretten, fremholder Rolf Forsdahl. Forbruker

Forsdahl: Surt og søtt fra flyselskapenes menyer

Flyselskapene verden over har en tøff hverdag. Beinhard konkurranse, streiker, værkaos og økte passasjerrettigheter. Det dreier seg om å få passasjerene til å velge sitt selskap.

Midt i dette stilles det krav til sikkerhet, etikk og «samfunnsansvar». Noen av selskapene går nye veier– enten motvillig, eller kanskje i et anfall av konsulentstyrt kreativitet.  De siste ukene har vi kunnet lese om dette:

Fuktighetsbevarende pysjamaser

EMIRATES tilbyr nå passasjerer på første klasse fuktighetsbevarende pysjamaser. Jo, du leste riktig. Og det er heller ikke 1. april. Man tar i bruk den nyeste «microcapsular technology» – her basert på næringsrike stoffer fra havets mikroorganismer. Pysjamasene skal – i tillegg til å bevare hudens fuktighet- også stimulere blodsirkulasjonen.  Man kan jo se for seg scenene i den luksuriøse kabinen når et par dusin upper class – passasjerer skal iføre seg pysjamaser som neppe er skreddersydde…

Kabinbagasje – mer og mindre

AMERICAN AIRLINES følger etter United Airlines og forbyr økonomiklassepassasjerer å ha med annen kabinbagasje enn det som kan legges helt inn under setet foran. Det skal være kostnadsbesparelser som er målet. Europeiske lavprisselskaper har gått den andre vegen: Det som skal stappes inn i flyets buk krever handling og administrasjon og er dyrt. Derfor: Gebyr på dette. Noen har også økt vektgrensen for kabinbagasje for å ytterligere stimulere til å ha alt du trenge med inn i flyet. Man behøver ikke være spåmann for å forutse at mange europeiske flypassasjerer får et uventet problem her– bagasjen de lovlig har tatt med inn på de to første strekningene er altså ulovlig — eller medføre et saftig gebyr- på den andre siden av Atlanteren.

Kanskje Ryanair får en god ide her? Gebyr på innsjekket bagasje og forbud mot kabinbagasje? Den som reiser får se!

Overvektige utfordring for sikkerheten

HAWAIIAN AIR har hatt et problem de helst ikke vil snakke om. Overvektige passasjerer. Det er nemlig slik at flysikkerheten krever at flyet lastes med best mulig balanse som mål. Det betyr at det ikke er greit om halve kabinen bak er fylt med passasjerer på 120 kg + og resten av flyet er belagt med en skoleklasse.  Derfor stanser flyselskapet adgangen til å velge sete. Dette skal personalet gjøre for deg etter å ha kastet et diskret blikk på din BMI. Man forsikrer om  at passasjerene slett ikke skal veies, men det er altså slik at tunge og lette passasjerer må fordeles jevnt utover. Ny stilling i luftfarten: Kroppsinspektør.

Egne seterader for kvinner

AIR INDIA innfører egne seterader for kvinner. Det er en alvorlig bakgrunn for dette: Selskapet melde om en økning i seksuell trakassering av kvinnelige passasjerer. Når man ser dette i sammenheng med de mange groteske og tragiske historiene om voldtekt og overgrep rundt om i India, mister nok landet noe av sin image som eksotisk og romantisk for mange, spesielt kvinnelige turister.

Av med ytterklærne

Mitt forslag til ny inntektskilde for flyselskapene og som også korter ned tiden det tar fra gaten åpnes til alle er på plass i setene: Inndragning og tvangssalg av alle ytterklær passasjerer som har ventet i en oppvarmet avgangshall i en times tid, ikke har hatt vet nok til å ta av seg før de står i midtgangen – som en propp.

 

 

Kommentarer

Annonse