Annonse

Det nye reisemagasinet til VG Forbruker

Første onsdag uten reisesider i VG

På topp hadde reiseredaksjonen opptil 10 faste medarbeidere. Nå legges redaksjonen ned og medarbeiderne får nye oppgaver

OSLO (nyeReiselivsavisen.no) Sider med reisestoff har vært fast inventar i VGs onsdagsutgaver (og lørdager) siden tidenes morgen. På topp hadde reiseredaksjonen opptil 10 faste medarbeidere. Nå legges redaksjonen ned og medarbeiderne får nye oppgaver.

Nestoren Dag Fonbæk tar sluttpakke, men legger sikkert ikke ned pennen av den grunn. Det gjør heller ikke VGs øvrige journalister. Selv om reiseredaksjonen legges ned, fortsetter nyhetsdekningen av reiselivet både på nett og papir. Magasinet «VG Reise» vil også bli utgitt fire ganger årlig.

Reisestoff for folk flest
Første utgave av VG Reise kom som vanlig bilag til VG, mens den andre utgaven må stå på egne ben, og ble lagt ut for salg i forrige uke til løssalgspris 39 kroner. Dette beløpet skremmer ingen med massevis av god reise- og eventyrlyst. Det skal medgis at denne andre utgaven bød på masse interessant reisestoff lagt til rette for folk flest.

Svikt i annonseinntektene
Noe av innvendingene mot reiseartikler og reisestoff generelt, har vært at fokus mer har vært på «langvekkistan» enn på de nære reisemål. Jo mer eksotisk, jo mer interessant å skrive om – og kanskje har ikke leserne greid å følge med? Minst like alvorlig som leserinteressen, er annonsørenes interesse. Og som vi alle vet, har annonseinntektene i avis dalt voldsomt, uten at de forsvunne inntektene har funnet veien til nettutgavene.

Ris til egen bak?
Det er alltid ualminnelig lett å være etterpåklok. I etterpåklokskapens klare lys, ser vi jo at reisebransjen som den første næringen, omfavnet den digitale revolusjon og utviklet systemer som ga de reisende direkte tilgang til alt av informasjon – inkludert kjøp av reiser. Avisene ble mindre relevante som annonseorgan, og bransjen med små marginer nådde kundene rimeligere og mer effektivt gjennom sine egne systemer.

Farvel til papirbasert reiseinformasjon?
Hvor veien går videre, vet ingen, men papirbasert reiseinformasjon ser ut til å ha kommet til veis ende – i hvertfall nesten. Blir spennende å følge ReiseVG og andre trykte magasiner fremover. For oss som ikke får i oss frokosten uten å ha Aftenposten eller noe annet trykt på papir som siderett, er det greit nok, men for de oppvoksende generasjon som knapt nok har sett en papiravis, skal det nok mer til enn glanset papir og flotte bilder før lesevanene endres. Men som sagt – ingen vet. Det blir spennende å følge utviklingen – utvilsomt.

Vi i nyeReiselivsavisen lover å følge med for deg!

Kommentarer

Annonse