Annonse

Lisensiert under CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons Aktuelt

Fra øst til vest – via Hirtshals er best

Fjord Line-ruten mellom Langesund – Hirtshals, Stavanger og Bergen er full av gode opplevelser

STAVANGERFJORD (NyeReiselivsavisen) Visste du at du nå kan få en alle tiders flott og opplevelsesrik skipsreise mellom Østlandet og Vestlandet? Hver dag klokken 14.30 går Fjord Lines Stavangerfjord eller Bergensfjord fra Langesund via Hirtshals i Danmark til Stavanger og videre til Bergen. Samtidig går enten Bergensfjord eller Stavangerfjord den motsatte veien – Fra Bergen, via Stavanger og Hirtshals til Langesund.

Vi dro fra Langesund med Stavangerfjord en lørdag nå i juni. Målet for reisen var Stavanger hvor vi skulle kombinere familiebesøk søndag med et arrangement på mandagen. En kombinert nytte og hyggereise, altså – og det ble både nyttig og hyggelig. Forsinket avreise fra Oslo gjorde at vi fikk problemer med bestemmelsen om å være på plass en time før skipsavgang. Midt i Langesund ble vi oppringt og etterlyst fra båten i en hyggelig telefonsamtale. Heldigvis var vi bare minutter fra skipet, og alt gikk bra!

Avgang fra idyllisk Langesund hver dag klokken 14.30 til Hirtshals og videre til Stavanger og Bergen Foto:Harald Bråthen

Avgang fra idyllisk Langesund hver dag klokken 14.30 til Hirtshals og videre til Stavanger og Bergen Foto:Harald Bråthen

Behagelig og stabil sjøreise

MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord representerer en helt ny æra for fergetrafikken mellom Norge og EU. Hvert skip har en lengde på 170 meter og en skrogform som er perfekt konstruert for å gi passasjerene en behagelig og stabil sjøreise.

Da MS Stavangerfjord ble satt i drift 15. juli 2013, satte hun en ny standard til havs, både for komfort og miljø. Det identiske søsterskipet MS Bergensfjord startet sine seilinger i mars 2014. Cruisefergene har plass til om lag 1500 passasjerer og 600 biler. Passasjerene kan velge mellom åtte forskjellige lugarkategorier, og de 306 lugarene på hvert skip spenner fra komfortable standardlugarer til luksuriøse suiter.

Særegen signatur

Uansett hvilket skip du reiser med, kan du være sikker på at du befinner deg på et topp moderne fartøy som legger forholdene til rette for en drømmetur på havet, enten du ønsker en cruiseopplevelse eller reiser med Fjord Line for å komme deg videre til en lengre ferie.

På skipene har verftet Bergen Group Fosen skapt en avslappende og stilfull 1900-talls-atmosfære i nært samarbeid med Bergen Group Ship Design og arkitekt Finn Falkum-Hansen. Alt ligger til rette for at dagens reisende skal trives blant fordums finesser i ny utgave.

Nydelig mat og god stemning i Grieg Steakhouse med priser fra 165 kroner for 200 gram Fjord Line Burger til Tournedos som koster 290 kroner for 200 gram. Foto: Harald Bråthen

Nydelig mat og god stemning i Grieg Steakhouse med priser fra 165 kroner for 200 gram Fjord Line Burger til Tournedos som koster 290 kroner for 200 gram. Foto: Harald Bråthen

«Gynging» og Showtime

Et besøk på broa er obligatorisk. Og der var det fred og fordragelighet – i hvert fall til vi nærmet  oss Jylland. Kraftigere vind bidro til mer «gynging». Med stabilisatorene i aktivitet, gikk det greit. Vi kom til Hirtshals i tråd med planlagt ankomst klokka 19.00, og seilte videre  på vei til Stavanger klokkka 20.00 med ankomst Risavika 06.30 neste morgen.

Lett underholdning med sang og dans både ettermiddag og kveld FOTO: Harald Bråthen

Lett underholdning med sang og dans både ettermiddag og kveld FOTO: Harald Bråthen

Fra Langesund var det bingo for den som var interessert. En sangkvartett underholdt også på ettermiddagen, og hadde også showtime fra 22.30 til lenge etter at undertegnede hadde tatt kvelden. Flere benyttet anledningen til å få seg en svingom, og stemningen var lett og god blant de omkring 600 passasjerene.

Fullastet 10 sommeruker

Vi hadde Hotell- og ombord-sjefen Thomas Raaber Svalholm som veiviser om bord. Han har ansvar for alt som skjer, inkludert lugarer, barer, restauranter, kjøkken og all service. Dessuten kommunikasjonen med landorganisasjonen.

-Jeg er ute blant gjestene så mye jeg kan, og lytter og forsikrer meg om at de har det bra, sier han. Med et mannskap på 90 hvorav 10 på kjøkkenet, blir det garantert travelt når skipene i 10 sommeruker er så godt som fullastet med opptil 1500 passasjerer både til og fra Hirtshals.

-Men for oss er dette likevel den beste tiden da vi vet det går godt for både oss og rederiet. På årsbasis er 70 prosent av passasjerene norske, mens de øvrige 30 prosentene er tyskere, dansker, nederlendere og andre europeere.

Hurtigruten «light»

Hurtigruten går fra Bergen hver dag hele året. Fjord Line dekker strekningen Langesund, Hirtshals, Stavanger, Bergen hver dag. Fjord Line-folket ser svært gjerne Stavangerfjord og Bergensfjord som en forlengelse av Hurtigruten. Det gjør også passasjerene, selv om det vel bare er et lite mindretall av oss i Oslo-området som har fått med oss at vi med Fjord Line faktisk har fått to skip som byr på den kanskje hyggeligste reisen fra øst til vest i landet vårt.

Helikopterdekket en ekstra forsikring om skader eller akutt sykdom skulle oppstå. Foto: Harald Bråthen

Helikopterdekket en ekstra forsikring om skader eller akutt sykdom skulle oppstå. Foto: Harald Bråthen

Vi hadde med oss bilen til Stavanger, og tenkte å ta kjappeste vei til Oslo igjen over Sirdal og gjennom Suleskaret. Men den gang ei! Selv tidlig i juni var det vinter i Norge, og vi måtte kjøre via Kristiansand og Vestfold. Aller helst ville vi tatt Fjord Line hjem igjen også. Nå med avgang Stavanger 20.00 – en hyggelig kveld og natt om bord – og så via Hirtshals til Langesund. Men tiden strakk ikke til. Det må bli en annen gang, men vi nøler ikke med å utrope denne ruten til den hyggeligste mellom Øst og Vest. Anbefales på det sterkeste.

 

Fosser frem på grønn gass

MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord er de første og de største cruisefergene i verden som seiler med såkalt «single fuelled LNG engine». Det innebærer at skipenes motorer utelukkende drives av flytende naturgass (LNG), noe som gir langt mindre miljøutslipp enn bruk av tradisjonell tungolje. Gjennom denne miljøsatsingen ligger Fjord Line i forkant av nye og strengere utslippsbestemmelser, og miljøgevinsten er betydelig langs kysten og i de fire havnene som cruisefergene anløper.   MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord fikk våren 2015 høyest score i miljøskipsindeksen i konkurranse med over 3000 skip.  I juni 2013 ble Fjord Line også tildelt pris for energieffektivitet.

De fremste miljøgevinstene ved bruk av LNG i forhold til tungolje er:

  • 92 prosent reduksjon av NOx-utslipp
  • 23 prosent reduksjon av drivhusgassutslipp
  • 100 prosent reduksjon i svovelutslipp
  • 98 prosent reduksjon av partikler

Tanker for fremtiden

Fjord Line tok 24. mars 2015 i bruk et av verdens mest moderne drivstoffanlegg for å forsyne MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord med LNG. Mange års arbeid ligger bak det banebrytende drivstoffsystemet, der primært norske sikkerhetsmyndigheter har vært på banen.

Mange års arbeid ligger bak det miljøvennlige og banebrytende drivstoffsystemet. Foto: Harald Bråthen

Mange års arbeid ligger bak det miljøvennlige og banebrytende drivstoffsystemet. Foto: Harald Bråthen

Et 650 meter langt rør under bakken sørger for at drivstoff blir fraktet fra fabrikken rett til terminalen i Risavika i Stavanger og inn i siden av skipet, og det gjør transporten av LNG som drivstoff både raskere og sikrere. Dessuten sørger dette for at skipene kan ta større mengder LNG om bord av gangen og ikke trenger å tanke like ofte. Fjord Line er det første cruisefergeselskapet i Europa som forsyner sine skip med LNG på denne måten.

 

 

Skaper sin egen elektrisitet

På MS Bergensfjord og MS Stavangerfjord blir nesten all energi utnyttet og omgjort til elektrisitet ved hjelp av en dampturbin. Ved å omdanne spillvarme fra eksosgassen til dampgenerert elektrisitet får skipene dekket sitt behov for strøm til alle lugarer og fellesområder for passasjerer og mannskap.

 

[HB1]

Kommentarer

Annonse