Annonse

Aktuelt

Germanwings – flyulykke

Helt normalt å føle skrekk etter en flykatastrofe- men helt unødvendig

Den tragiske ulykken med Germanwings flight 4U9525 og den brede mediedekningen fra nedslagsstedet, de sterke bildene av sørgende pårørende og de tabloide vinklingene omkring de omkomnes siste minutter i flyet og spekulasjoner rundt årsaken, har truffet oss alle i hjertet. De nærmeste dagene og ukene vil mange som ellers ikke er redde for å fly, kjenne skrekk eller ubehag når de spenner fast setebeltet. «Det er menneskelig og forståelig» sier adm.dir. i Norsk Reiselivsforum – Rolf Forsdahl til Nye Reiselivsavisen. Forsdahl har 25 år bak seg i reisebransjen, og har sett katastrofer av mange slag i løpet av denne tiden.

Rolf Forsdahl - administrerende direktør i Norsk Reiselivsforum

Rolf Forsdahl – administrerende direktør i Norsk Reiselivsforum

«Men vi må huske på at flytransport er svært sikkert, og utrolig mye sikrere enn for eksempel vegtransport. Statistikken kan meget solid berolige  de med flyskrekk» sier Forsdahl og peker på noen fakta: » Hver  dag letter det 93.000 fly fra klodens flyplasser. Det er ca 10.000 fly og godt over 1 million mennesker i lufta til enhver tid. Skjer det  en flyulykke hvor mer enn fire- fem mennesker blir drept, leser vi om det i avisene. Det går måneder mellom hver gang- og år mellom hver store flykatastrofe i Europa. Statistikere har regnet ut at man må fly daglig i 6.300 år før ulykken rammer deg. Og flysikkerheten blir bedre hele tiden. Enhver årsak til en katastrofe bidrar til at sannsynligheten for at den årsaken skal gjenta seg, blir markert mindre», sier Forsdahl, som gjerne medgir at også han har kjent øyeblikk av redsel noen ganger i løpet av et yrkesliv som forretningsreisende.

Ikke grunnlag for å påstå at sikkerheten er dårligere hos lavprisselskapene
Ikke uventet har noen fagkyndige røster hevdet at prispress og kostnadskutt fører til større risiko i lufta. Så langt er det overhodet ikke noen tall eller statistikker som kan underbygge en slik påstand. «Flyulykker er så ekstremt sjeldne i forhold til antall flybevegelser, at det ikke er mulig å lage slike risikoprofiler ut fra de ulykkene som har hendt de siste 20 årene. Riktignok vet vi at noen afrikanske land, samt noen kinesiske og russiske innenriksruter gjennom tidene har hatt flere ulykker pr million passasjerkilometer enn gjennomsnittlig, men selv her er flytransport en svært sikker transportform» sier Forsdahl, som beklager at tragedien i Alpene kan bli satt inn i en arbeidsrettslig diskusjon mellom ansatte i flyselskapene og deres arbeidsgivere. «Om det mot all formodning skulle bli påvist en sammenheng mellom denne katastrofen og Germanwings driftsmodell, står vi overfor en situasjon som europeiske luftfartsmyndigheter helt sikkert vil ta tak i umiddelbart» mener Forsdahl.

Kommentarer

Annonse