Annonse

Kø er dårlig kvalitet, som her i avgangshallen på Zanzibar
Kø er dårlig kvalitet, som her i avgangshallen på Zanzibar Forbruker

Istanbul – Konstantinopel – ekstranatt til god søvn, men lite opplevelse og glede

ISTANBUL (NyeReiselivsavisen) Hvem har ikke drømt om en natt i eksotiske Istanbul? Men når du stuptrøtt blir møtt av en lukket dør for viderefart hjem fra drømmeferien, blir ikke opplevelsen og gleden den samme.

 

Akkurat dette traff oss etter somlete innsjekking og forsinket avgang fra Zanzibar. Vi hadde vekking på hotellet 01.30, og var på flyplassen mer enn to timer før avgang 05.40, men en utrolig ineffektiv innsjekking gjorde alle våre anstrengelser til skamme. Vi var fortsatt en halvtime forsinket ved landing og planlagt flybytte i Istanbul. Og vi fikk bytte fly, men det var først nesten et døgn senere. I mellomtiden sørget Turkish Airlines vel for oss, med både transport, hotell og tre-retters middag. Nødvendig visum til 25 Euro pr. hode (vi var åtte i alt), måtte vi selv besørge, med lovnad om at disse pengene skulle vi få igjen av Staten. Det gjenstår å se.

Ingen drømmesituasjon
For ingen av oss var det kritisk å komme tilbake til Norge den planlagte dagen, men det var faktisk heller ingen drømmesituasjon å bli plassert på et hotell en halvtime fra flyplassen – og fortsatt i utkanten av Istanbul. I stedet for å utforske denne spennende byen, ble det tidlig tilsengs og ditto god søvn før ny nattevekking 03.30. For mange Norwegian-passasjerer som slet med å komme til bestemmelsesstedene sine i sommer, høres dette kanskje nesten ut som en god drøm. Og det skal gjentas: Vi nød ingen overlast, etter at den første skuffelsen hadde lagt seg.

Tre gode råd (gratis) til Turkish
Det heter at gode råd er dyre. Her skal Tukish Airlines få tre gode råd – og de er helt gratis.

  1. Sørg for å effektivisere innsjekkingen ved flyplassen på Zanzibar. Vår venn kvalitetseksperten Harald E. sier alltid at: «Kø er dårlig kvalitet». Og kø var det nok av denne natten.
  2. Kommunikasjonen mellom innkommende fly og avgående fly var tydeligvis ikke-eksisterende. «Dette sørger bakkemannskapet for», sa flyvertinnen da vi tok opp vår bekymring for at vi ikke skulle nå videreflyet i Istanbul. «Hvorfor ga dere ikke beskjed til oss om at dere var forsinket?», var spørsmålet vi fikk ved den lukkede flydøra. Denne kommunikasjonen skulle vi tro flyselskapet hadde kontroll med. Råd to blir derfor: «Kommuniser bedre».
  3. Etter den endelige ruteplanen hadde vi en time på oss til å forsere flyplassen i Istanbul. Med en halvtime allerede tapt ved landing, var det ingen nåde. «Now boarding» ble (for) raskt til «Gate closed».  Råd tre blir derfor: «Lag større slingringsmonn mellom innkommende og avgående fly». I opprinnelig oppsett var dette over to timer, men dette ble endret lenge etter at vi hadde kjøpt og betalt billettene våre.
    Hva har vi lært?
    Når vi er på reise, lærer vi alltid noe, heter det jo. Og det har vi også gjort. Ni-åringen i følget har lært seg ordet «spicy» etter 12 døgn under Afrikas sol, og besøk på en krydderplantasje der mye var «spicy». «Spicy» er vel også en god beskrivelse av hjemreisen vår. Det skjedde noe uventet som vi alle kom gjennom på beste vis. Og så får vi ha drømmekvelden i istanbul til gode til en senere anledning. Nå ble det i stedet søte drømmer på et Turkish Airways betalt hotellrom. En drøm i seg selv, det også!

 

Kommentarer

Annonse