Annonse

NSB og NRK har i sommer sammen bidratt til massiv tog- og Norges-reklame.
NSB og NRK har i sommer sammen bidratt til massiv tog- og Norges-reklame. Kommentar

Ja, vi elsker dette landet!

SØRLANDSBANEN (NyeReiselivsavisen) Gjennom åtte sommeruker har det norske folk flagget og jublet hver eneste dag og kveld i NRKs sommeråpent.

Og det er ingen tvil: Ja, vi elsker dette landet! Etter flere omganger med fokus på kyst-Norge, var turen endelig kommet til innlands-Norge. Det har vært flott å se på hvordan Ola og Kari nordmann har omfavnet dette prosjektet. Ordførere og korsangere. Musikkorps og dansegrupper. Alle har de vært engasjert og med stolthet vist frem seg og sitt – og stedet de er så glad i. Flaggene har vaiet friskt i vinden, og selv på de ytterste utposter har en eller flere svingt flaggene sine med kraft og glede.
Også Hvermansen
NRK opplever vel at de får kjeft for det meste, men dette initiativet er noe som må kunne feires som en kjempemessig og folkenær suksess. Ja, for her var det mange som fikk sine femten minutter (eller var det sekunder) med berømmelse. Særlig ordførerne stod tydelig frem med sine kjeder og andre pontifikalier, men også Hvermansen fikk sine utallige muligheter i disse sommerukene. Mitt grunnlag for å bedømme hvilke innslag som var best og eller artigst blir for spinkelt. Likevel falt jeg pladask for Hønefoss-innslaget der et 10-tall biltuter og sjåfører i fellesskap fremførte Ringeriks-inspirerte «Blåveispiken». Hva er det ikke folk kan finne på når fantasien får spille fritt. Innovasjon heter det i seriøse sammenheng. Kreativitet og skaperkraft i skjønn forening.
Godfølelse og togreklame

Trivelig på togcafeen i retning Keistiansand.

Trivelig på togcafeen i retning Kristiansand.


Her jeg sitter på Sørlandsbanen og følger svingete spor mot Kristiansand og et møte i kveld, kjenner jeg de gode følelsene fra sommerens programmer strømme opp i meg. Far og sønn, meteorologene Gislefoss i samtale fra Vennesla til Bø med tema som barndomsminner, vær  og historier fra jernbanelivet her nede. Gode minner og gleden over å kunne dele dem med hverandre – og med oss TV-seere. Godfølelsen kaller vi det, og med rette kan også NSB sitte igjen med en stor porsjon godfølelse. Kjempeflott tog-reklame i de beste sendetider som ikke kan betales med penger – i hvertfall ikke på NRK. Takk både NRK og NSB for en flott TV-sommer. Og snart ankommer vi Kristiansand. Kanskje litt forsinket, men det betyr jo bare enda mer av det attraktive og hjertevarme tog-livet.

 

 

Kommentarer

Annonse