Annonse

Aktuelt

«Kø er dårlig kvalitet!»

Fikk du for dårlig tid i køen, kunne du bare gå ut av køen og kjøpe deg «fast track»-billett.

«Kø er dårlig kvalitet!», sier den gode vennen og kvalitetseksperten Harald E. Sånn tenker etter hvert også jeg når det er kø – enten det er i matvarebutikken, i trafikken – eller på flyplassen. Som på flyplassen Linate i Milano for noen søndager siden. Det varte og rakk å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen. Heldigvis hadde vi masser av tid, og det var god anledning til å studere både medlidende kø-ståere, og hvordan våre sør-europeiske sikkerhetseksperter hadde lagt opp systemet sitt.

Skjønt system og system. Fikk du for dårlig tid i køen, kunne du bare gå ut av køen og kjøpe deg «fast track»-billett. Vi hadde som sagt god tid denne dagen, og tok tiden til hjelp, men det var også dem som ga opp og investerte noen kroner for å nå flyavgangen sin. Business-modellen er jo god. Jo lengre kø og «dårligere kvalitet» – desto større pågang på «fast track»-billettene.

En uke senere gled jeg på fem minutter gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen i minimalt med kø. Samme hjem igjen fra Helsinki dagen etter. God kvalitet, med andre ord.

En ekstra time til Hønefoss

I påsketrafikken var ikke vi de eneste som opplevde kø. En ekstra time de 70 kilometerne fra Oslo til hytta på Ringerike Palmelørdagen var unødvendig og uunngåelig. Alternativet er naturligvis å starte tidligere eller senere, men liten trøst når du sitter der, og gjerne har ytterligere et par timer for å nå herligheten i Hallingdal, Hemsedal eller Valdres. Trøsten for oss som må passere Hønefoss, er de store vei- og jernbaneplanene Regjeringen lanserte sist sommer for strekningen Sandvika – Hønefoss. Erna Statsminister gledet seg over at avstanden til Norges vakreste by – hjembyen Bergen – dermed ville bli redusert med en time. For Oslo-folk som satt i kø i påsken, tviler jeg på at det var vakre Bergen de tenkte mest på midt i køen!

Antibilisme hindrer utbygging

Vi vet at det er så godt som umulig å bygge seg ut av alle vei- og trafikkproblemer, men løsningen er heller ikke å late som om utfordringene ikke eksisterer. Det fortsatt nye byrådet i Oslo vil som kjent ikke utvide kapasiteten på E18 vestfra. Også tidligere har antibilisme hindret nødvendig utbygging av kommunikasjonen i Hovedstaden. Allerede i 1955 ble det vedtatt å bygge en trafikktunell under Oslo. Det gikk 30 år før den ble realisert en gang på 1980-tallet. Nå går det minst fire år før et nytt byråd kan være på plass. I mellomtiden vil køene øke, utgiftene til bilhold øke (og verdien av diesel-bilene reduseres), og vi vil alle oppmuntres til å skaffe oss el-sykkel og/eller reise kollektivt. Tanken er like god som den er urealistisk.

Med fly, bil, buss, trikk eller tog – ja på sykkel også: Kø er dårlig kvalitet!   

 

Harald Bråthen

Kommentarer

Annonse