promo_03

Kommentarer

Reiseliv og livsstil i alvor og glede

Beredt når krisen rammer

Skrevet av onsdag 1. mai 2015

Katastrofen i Nepal føyer seg inn i rekken av tragedier som rammer tilfeldig og uventet – og også turister. Terroranslagene i Europa og Tunisia er andre varianter. Reisebransjen her hjemme blir også berørt – de har kunder som er eller kunne blitt rammet.

For hver hendelse viser det seg at den enkelte bedrifts egne beredskapsplaner blir satt på prøve: Er de gode nok nå, selv om de var det da de ble laget i 2005? Er de oppdatert? Kjenner bedriftens medarbeidere dem godt nok?

Når tragedien er et faktum, er det ingen som har tid til å lese gamle planer. Nytter heller ikke å diskutere hvem som skal ta action på de feltene der den oppsatte ansvarlige nå er i fødselspermisjon. Mediekjøret, henvendelsene fra pårørende og egne ansatte sammen med alle praktiske grep som må tas, kan sette hele bedriften på harde prøver.

Vi som var med under tsunamien julen 2004 kjenner disse utfordringene alt for godt. Samspillet mellom bransjen og UD blir godt håndtert av Virke Reise Utland, men den enkelte bedrift har behov for hjelp utover dette for å kunne bruke sine ressurser på best mulige måte.

Virke Reise Utland har, i samarbeid med Lynx, for lenge siden tilbudt medlemmene hjelp til både oppsett av beredskapsopplegg samt hjelp til krisekommunikasjon. Den siste tidens hendelser har skapt en økt interesse for dette tilbudet blant de små og mellomstore medlemmene i Virke.

En bransje som tar sitt ansvar på alvor, kan ikke neglisjere at verden er vanskelig og krevende. Og at det alltid er bedre å være føre var. Ei heller den enkelte bedrift!

Annonse

Sjelden eller aldri har norsk arbeidsliv sett så steile fronter som i konflikten mellom Norwegian og deres piloter. Norwegian tapte over en halv milliard på konflikten og mer enn 200.000 passasjerer ble berørt.  Samfunnets sympati ser i ettertid ut til å være ganske likt fordelt mellom partene. Eller kanskje sympati ikke er det rette ordet? Oppgitthet og frustrasjon er nok mer treffende.

Konflikten var et godt eksempel på hva som skjer når det internasjonale, moderne næringslivet møter den hevdvunne og sedimenterende organiserte arbeidstakersiden på den beryktede smale broen hvor en av partene må rygge.  At man endte konflikten med et kompromiss hvor ingen framsto som vinner, var greit nok- Likevel – i flybransjen vil det fortsatt ulme.

Industrieventyr av dimensjoner

For Norwegians del ser jeg det slik: Bjørn Kjos og aksjonærene kan ikke påny risikere de verdier og arbeidsplasser som er bygget opp gjennom et industrieventyr av dimensjoner.  Norsk kostnadsnivå og norske betingelser kan ikke få sette sitt preg på en konkurranseutsatt, internasjonal virksomhet i større utstrekning enn absolutt nødvendig. Utflagging kan bli resultatet. Og jeg vet at de etiske konfliktene knyttet til internasjonalisering av den operative driften av flyflåten er noe ledelsen i så å si alle de internasjonale flyselskapene er oppmerksomme på.

Må få internasjonal løsning

Bjørn Kjos og Norwegian på offensiven igjen med stort annonsebilag i VG i forrige uke. FOTO: Harald Bråthen

Bjørn Kjos og Norwegian på offensiven igjen med stort annonsebilag i VG i forrige uke. FOTO: Harald Bråthen

Dette er en konflikt som må få en internasjonal løsning. EU skulle gjerne utarbeidet regler for bruk av utenlandsk arbeidskraft om bord på flyene. Men EU er under sterkt press fra flyselskapene selv, som er redde for at deres drift da blir dyrere enn hos konkurrentene fra arabiske land og Asia.
I en ideell verden ville vi som forbrukere regulert dette ved de valg vi gjør i innkjøpene våre. Men vi kjøper de billigste t-skjortene og søker de laveste billettprisene,  mens vi samtidig skriver rasende blogg-innlegg mot barnearbeid og sosial dumping.

Forsidebilde :  Norwegian Dreamliner FOTO: Steve Bates
Lisens :  http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/

 

Annonse

Sjekk alltid liten skrift!

Skrevet av onsdag 11. mars 2015

Air Baltic er et lavprisselskap. Det er som kjent Ryan Air også. I Vilnius i Litauen er de to selskapene naboer i avgangshallen. Liten tvil om at også Air Baltic har tatt dette med lavpris alvorlig. Det fikk vi erfare da vi sammen med fem andre skulle reise med det latviske selskapet fra Vilnius via Riga til Oslo.

Dere har ikke sjekket inn via internett, ja, da blir det fem Euro ekstra for hver av dere, var budskapet i innsjekkingsskranken. Selv etter inngående studier av Air Baltics hjemmesider, har det ikke lykkes oss å finne denne bestemmelsen, men selskapet har ganske sikkert sitt på det tørre. Heldigvis var en av oss kjapp nok til å ordne denne innsjekkingen via mobilen, og dyrebare Euro var spart.

Opptil 60 Euro for ekstra håndbagasje

Verre var det med håndbagasjen. Et kolli under åtte kilo og etter bestemte mål, kan du fritt ta med deg inn i flyet. Men ett kolli er ett kolli hos Air Baltic, og da nytter det ikke å prøve seg med en liten ekstra veske eller bag, som de fleste har med seg. Dette var ikke noe problem med Norwegian på vei til Vilnius, og heller ikke med Air Baltic – om du bare betalte.

24,99 Euro er prisen om du har kjøpt billetten direkte fra Air Baltic. 34,66 Euro om billetten er kjøpt via agent. Kommer du til flyet med to stykk håndbagasje, er prisen 60 Euro.

Kontrollerer ved ombordstigningen

Og ikke prøv å gjemme bort bager her i avgangshallen, sa den svært bestemte Air Baltic-medarbeideren, – for jeg kommer til å stå ved ombordstigningen og kontrollere. Og det gjorde hun. Alle i vårt selskap som i tillegg til reisekofferten hadde en bag, krøp til korset og slapp med 24,99 Euro etter å ha betalt ved skranken. En ukjent medreisende hadde tydeligvis ikke skjønt at dette var alvor, og ble trukket 60 Euro for den beskjedne PC-bagen sin.

40 Euro for overvekt

For øvrig er reglene for overvekt også enkle og greie. Veier kofferten din mer enn 20 kilo, betaler du 40 Euro – enten det dreier seg om et eller fem kilo. Tii sammenligning koster det 50 Euro eller Pund om håndbagasjen din er for stor.

Og hva er moralen? Sjekk alt med liten skrift både på billetten og hjemmesiden.

Air Baltic skal ikke blameres for at de er et lavprisselskap. Det er vi som reisende som må vite hva vi utsetter oss for, og ta de nødvendige forholdsregler. Som oftest er det gode alternativer også – og vi slipper kanskje ubehagelige overraskelser. Ja, for ubehagelig var det!

P.S.

Reisenettstedet Travellink har et utropstegn og skriver på sin hjemmeside:

Ved reiser med Air Baltic tilkommer det vanligvis en kostnad for bagasje. Bagasje bestilles og betales før reisen på Air Baltics hjemmeside: www.airbaltic.com eller på flyplassen. Kontakt flyselskapet ang. hvilke regler som gjelder for din reise.

Ja, gjør det! Et godt råd for å unngå ubehagelige (og kostbare) overraskelser.

D.S.

Annonse