Annonse

Kø på Fiumicino Foto:Elsa Grimsmo Aktuelt

Kunsten å snike i køen – på lovlig vis

Hvordan kan dette være mulig når vi i dag fyller ut alle personalia ved bestilling av leiebil? Utleieselskapet vet når vi kommer, allikevel må vi vente i en og en halv time.

Vi leser om små ukjente selskaper som går ut med lave priser  hvor registrering og logistikk aldri har vært satt i system. Som kunde må du ofte ta bussen ut fra flyplassen, stå i køer ute i 35 grader, kjøpe dyr forsikring og levere bil med tom tank og til slutt må vi bare innse at totalprisen ble mye høyere enn den du ble lovet ved bestilling.

De store og kjente
Omgivelsene de store selskapene operer under er helt annerledes. Fine lokaler med aircondition, noen få stoler så de første kan sette seg ned og vente, men effektivitet kan heller ikke disse selskapene påberope seg.  På Roma Fiumicino en søndag morgen kl 0845 er køen allerede lang foran AVIS skranken.  På tavla betjenes nr 21 og vi trekker lapp 44. De første 15 minuttene skjer det ingen ting. Det står kunder foran  3 skranker og betjenes. Så kommer en hyggelig dame ut og spør på Italiensk engelsk… «Are you waiting for a car» ?  Ja hva ellers kulle vi stå i kø for?

Leiebil 4 Leiebil5

Utleieprosessen i skranken
Hva skjer i de 15 – 20  minuttene hvor en kunde betjenes? Det første som skjer er innlevering av pass, førerkort og kredittkort. Så kommer alt mersalget som alle selskaper er opptatt av.

De forteller deg om hvor mye billigere det er om de fyller bensin for deg når du leverer bilen, at du ikke er forsikret dersom det skjer noe sør for Napoli osv. Hvorfor spør de ikke om alle disse detaljene på nett når jeg bestiller og gir meg som kunde en god deal allerede der? Videre prøver de å oppgradere bilen, låne deg en GPS osv. Når det er gjort skriver de inn all informasjon så den registreringen som vi allerede har gjort hos broker er helt bortkastet, fordi det er ikke noe  kobling mellom broker og selskapet.

Hvordan kutte ventetiden?
Vi spør Hertz og AVIS direkte for å finne ut av hvilke muligheter som finnes til å unngå kø og problemer ved avhenting av bil. Løsningen er naturligvis å bli en foretrukket kunde – her er dealen:

Victor hos Hertz forteller oss enkelt og greit hvordan dette foregår: Meld deg inn i Gold programmet – uten ekstra kostnad. Førerkort og kredittkort registreres en gang og da er det bare å gå rett til Gold skranken og hente nøklene. På enkelte utleiesteder – finnes liste på Hertz hjemmesider – kan man bare gå rett i garasjen og hente ut bilen. MEN – du  må bestille direkte hos Hertz, ingen bestilling gjennom brokere får aktivisert Gold statusen ved leie….

Natasja hos Avis forteller nesten det samme – ved bruk av AVIS Preferred programmet. Det er kostnadsfritt, du registrerer dine data en gang i systemet og du kan gå rett i Preferred skranken og hente ut bilen. Avis har ingen ordning med å hente rett i garasjen. Det samme gjelder her – du må ha booket hos AVIS direkte, ikke gjennom broker.

Bestille direkte – det er dyrt det?
Nei – ikke alltid. Det er et vanvittig uoversiktlig marked for forbruker. Priser og betingelser varierer voldsomt, og ikke minst alle de ulike opsjoner og forsikringer som tilbys. Vi har gjort en test på to destinasjoner for å se hvordan bestilling gjennom broker kontra bestilling direkte havner ut for de to største – Hertz og AVIS. For det vi ønsker er jo å slippe køen – og da må vi konsentrere oss om dem som tilbyr slike muligheter.

Vårt testcase
Vi sjekket leie av bil fra fredag 10.00 til søndag 16:00 med kun basisforsikringen som tilbys av selskapene – likt tilbud fra broker og direkte. Med andre ord en typisk langhelgsituasjon.

Utleie i Roma
Både for Hertz og AVIS var det i vår test billigere å booke direkte enn å booke gjennom broker. Ikke veldig mye billigere, men når vi i tillegg kan slippe 1,5 timers venting så er saken i hvert fall helt opplagt. Her skal også sies at de to store var klart billigst av alle selskapene vi sjekket med – temmelig overraskende for oss må vi innrømme.

Utleie i Malaga
Her var det mer komplisert å orienter seg. Her var begge alternativene billigere gjennom broker – til dels stor forskjell. Avis gjennom broker var ett av de billigste alternativene uansett selskap, og mange hundrelapper billigere enn å bestille direkte hos AVIS. Hertz var her langt dyrere, men forskjellen mellom broker og direkte var ikke så stor.

Så hva er konklusjonen?
Vi har sett at selskapene har store variasjoner seg imellom på ulike destinasjoner – vi melder oss derfor inn i begge fordelsprogrammene – det koster ingenting, og det kommer goder i tillegg som rabatter og spesialtilbud. Vi leier bil 10 ganger i året og har mulighet for spare mye tid.

Vi sjekker ikke lenger bare hos brokere, men inkluderer AVIS og Hertz i basissøket vårt.

Hva er grenseverdien for når vi booker direkte ? Ikke lett å si noe fast beløp, men vi tar reiseruta med i betraktning. Lander jeg 21:00 i Malaga så er det verdt noen hundrelapper å kunne hente bilen kjapt og kjøre av sted i stedet for å surne i timeslange køer. Lander vi midt på dagen en ukedag kan vi være litt mer kipe og heller tåle litt kø.

Er situasjonen som i vår test – det er billigere å booke direkte – ja da er det ingen tvil. Vi plukker med oss bilen og ser medlidende på dem som har 23 foran seg i køen…….

 

Kommentarer

Annonse