Annonse

En liten og grønn by Foto: Visit Slovenia Forbruker

Ljubljana: En perle få vet om

For oss nordmenn blir Ljubljana neppe noe stort reisemål før det blir direkte flyforbindelser dit. Og det skjer nå: Adria Airways åpnet en direkterute fra Gardermoen  1. juni, med priser fra under 3.000 kroner tur/retur…  Så legg byen inn på reisekartet 2016!

Ljubljana er en liten by – rundt 280.000 innbyggere i selve byen og rundt 120.000 i forstedene. Over 60.000 studenter utdanner seg i byen, og setter selvfølgelig et ungdommelig preg på bybildet.  Elven men samme navn bukter seg gjennom den sørlige delen av byen, og utgjør byens historiske røtter. Elven Ljubljanica var nemlig en viktig transportveg for både folk og fe – og varer – helt fram til det ble bygget jernbane engang på tidlig 1900-tall.  Elven er en del av et vannveisystem som munner ut  i Svartehavet.  Beliggende mellom Alpenes østlige del og Middelhavet var den også et viktig knutepunkt for landeveistransporten som skulle nordover – fra Ljubljana var det mulig å passere Alpene uten å måtte klatre over høye fjellpass.

En liten og intim by, men med en tragisk historie 

ljub2

Idyll langs elven Foto: Rolf Forsdahl

Det er spor etter romerske bosettinger fra år 15 e.k., men som by dukker Ljubljana opp i skrifter først i 1144, da med det tyske navnet Laibach.  Byen har vært ødelagt av flere store jordskjelv, de største i 1511 og 1895. Arkitekturen er derfor blandet, men det som i dag er «gamlebyen» som ligger under åsryggen hvor en middelalderborg fremdeles stolt troner over byen, og ned mot og langs elven et par kilometer, gir et visuelt inntrykk av at den er et barn av et illegitimt forhold mellom Paris og Praha.  Byen og landet har vært sterkt dominert av både Ungarn. Østerrike og Italia, og var en del av det tidligere Jugoslavia før Slovenia ble selvstendig i 1991. Det samme året fikk Ljubjana status som hovedstad.  Det tristeste kapittelet i sin historie, bortsett fra jordskjelvene, var i perioden 1942 – 1945, da tyske og italienske okkupasjonsstyrker fullstendig inngjerdet byen med piggtråd, og den ble omgjort til Europas største krigsfangeleir.

EU’s grønne hovedstad 2016

ljubljana-centre-ljubljanica-river

De tre broer. Foto: Visit Slovenia

Som turist ser du ikke noe som minner om   denne historien. Du ser en liten, velordnet by med vakre bygninger, både gamle og nye. Livet langs elva er idyllisk selv for en «turistfelle» å være – med masse kafeer og restauranter, spesielt på østbredden. Det som er selvs kjernen i sentrum utgjøres av et lite torg og «de tre broer» – det går selvfølgelig mange broer over Ljubljanica – men her er det en bred bro som tidligere ble benyttet av motorkjøretøy, og som fikk en liten gangvegsbro på hver side, I dag er privatbiler forbudt i sentrum. Byen har tilrettelagt et godt kollektivtilbud – blant annet små, elektriske «minibusser» som kan tilkalles ved behov.  Dette, samt alle de grønne oasene i byen og et eksemplarisk system for søppelhåndtering, har ført til at EU-kommisjonen utnevnte Ljubljana til EU’s grønne hovedstad 2016.

Europas lengste grottevandring

Imponerende dimensjonert og syn i grottene

Imponerende dimensjoner og syn i grottene Foto: Rolf Forsdahl

Det tar en snau time å kjøre til en av Slovenias største severdigheter: Grottene i Postojna.  Disse ble åpnet for publikum i 1918 og utgjøres av kjempegrotter med dryppstener i alle tenkelige fasonger, forbundet med  mange naturlige og noen menneskeskapte forbindelsestuneller. Grottesystemet er 21 kilometer langt, og man kan  sitte i et langt tog med smale, åpne vogner  som på smale skinner triller deg gjennom grottesystemet på en drøy halvtime. De fleste velger å gå av toget og å la seg guide – nei, man kan ikke gå på egen hånd her – både over smale bruer og gjennom trange åpninger. Men det er godt opplyst og alle som ikke er for klaustrofobiske bør kunne glede seg over denne storslagne opplevelsen.

Bled Alpine Lake – en liten perle

Bled med klippen og borgen

Bled med klippen og borgen Foto: Rolf Forsdahl

I motsatt retning, mot Alpene,  rundt en times kjøring fra Ljubljana, ligger den lille innsjøen Bled, og her er Slovenias eneste øy.  Her finner man en liten kirke og ikke særlig annet. Det er 99 trappetrinn fra der de små, spesielle trebåtene (som ros av en stående rormann akter) legger til og opp til kirkedøra. Sagnet sier at den brudgommen som kunne bære sin kone opp alle trinnene før vigselen, skulle bli forskånet fra kvinnemas i ekteskapet.

På østsiden av Bled kneiser en høy klippe, og på toppen ligger en majestetisk borg som er åpne for turister. Her er det noen små museer og serveringssteder med en fantastisk utsikt!

Slovenia – et vakkert land – og med god vin!

Slovenias eneste øy

Slovenias eneste øy Foto: Rolf Forsdahl

Det er ikke bare hovedstaden som er vakker. Landet er grønt (det 3. mest skogdekte land i Europa etter Finland og Sverige), med Alpene i Nord (høyeste fjell ca 2.800 m.o.h.) og en blanding av sletter og åser sørover mot Croatia. I vest er det 49 km kystlinje mot Adriaterhavet. Det tar tre timer å kjøre fra kyststripen og opp til de små men populære vintersportsstedene på grensa til Østerrike og Ungarn.

Vinkjennere vil vite at det kommer god vin fra Slovenia.  Landets vinproduksjon er viktig for økonomien, og  å be om vin fra andre land når man bestiller sin mat på restauranten, blir nok oppfattet som en fornærmelse. Eller et tegn på at man ikke har peiling…

Stadig flere turister velger bilferie. Å ta seg gjennom Europa til Østerrike og  inn i Slovenia, og derfra kanskje til Croatia, eller via Nord-Italia og Venezia, vil nok også for bilfrelste nordmenn bli et kjærkommet alternativ til Middelhavet.

Selv er jeg slett ikke fremmed for tanken….

Kommentarer

Annonse