Annonse

Lufthansas Norgessjef Leo Tonidandel. feirer selskapets 50-års-jubileum etter at Lufthansa og forløperne har vært 90 år i Norge. Aktuelt

Lufthansa feirer 50 år – etter 90 år i Norge

Lufthansa (tidligere Luft Hansa) har snart vært 90 år i Norge etter at ruten Warnemünde-Oslo ble fløyet første gang i 1927, da Gressholmen i Bundefjorden var Norges hovedflyplass.

Lufthansa (tidligere Luft Hansa) har snart vært 90 år i Norge etter at ruten Warnemünde-Oslo ble fløyet første gang i 1927, da Gressholmen i Bundefjorden var Norges hovedflyplass.

 

Lufthansa, Europas største flyselskap, markerer i disse dager at det er 50 år siden selskapet innlemmet Norge i sine flyruter. 

For 90 år siden, nærmere bestemt i 1927, ble forgjengeren til det tyske flyselskapet en del av norsk internasjonal luftfartshistorie. Den gang het selskapets forgjenger Luft Hansa, og det innledet norsk internasjonal luftfartstrafikk fra Gressholmen, en øy som ligger i Bundefjorden – ved den innerste del av Oslofjorden. Der ble det anlagt en sjøflyhavn som inviterte til internasjonale flygninger. Frem til den første flyankomsten 16. juli 1927 var Norge det eneste land i Europa som hverken hadde nasjonale eller internasjonale rutefly-forbindelser. Det var altså Gressholmen og Luft Hansa som rokket ved denne til da fastlåste situasjonen.

Utelukkende sjøfly

I 1926 ble Luft Hansa grunnlagt gjennom en koalisjon av selskapene Deutsche Aero Lloyd (DAL) og Junkers Luftverkehr i Berlin. Selskape6 vendte blikket mot Norge – og Gressholmen. Sjøflyhavnen der ble opprettet for å sette Norge på det internasjonale flykartet. Flyplassen besto av en betongplatting hvor sjøflyene, amfibieflyene, kunne trekkes opp til hangaren om vinteren. Hovedflyplassen kunne utelukkende betjene sjøfly som landet og tok av på fjorden. På plattingen kunne passasjerene gå om bord og forlate flyene som senere ble skjøvet ned eller halt opp fra sjøen. Passasjerene og deres bagasje ble fraktet til og fra Gressholmen med egne båter som la til i nærheten av Østbanen.

Tysk og norsk flyhistorie

Frem til sommeren 1939 var Oslo flyvehavn Gressholmen landets hovedflyplass. Men det var ingen travel, internasjonal lufthavn som lå noen steinkast ut i Oslofjorden. På en vanlig dag var det bare tre, fire avganger og landinger.

Det som skjedde ved og på Gressholmen fra 1927 er altså en del av både tysk og norsk flyhistorie, mange, mange år før Fornebu og Gardermoen ble begreper i norsk luftfart. På den tiden skjedde det også store ting i Luft Hansa – eller Lufthansa som ble dagens navn. Det var i 1954 at det nye selskapet Lufthansa kjøpte rettighetene til navnet og logoen som i dag benyttes. Det er også verd å merke seg at det i 1955 var en konflikt med DDR som forsøkte å bruke navnet på sitt eget flyselskap. Det oppsto konflikt med daværende Vest-Tyskland. DDR måtte gi seg og opprettet i stedet selskapet Interflug.

Etablerte Star Alliance

Lufthansa var opprinnelig, på samme måte som SAS, et selskap med sterke statlige interesser. Senere frigjorde begge selskapene seg fra statlig dominans, og Lufthansa er i dag et privat eiet selskap.  Lufthansa var et av de fem flyselskapene som etablerte Star Alliance i 1997, en global allianse der bl.a. SAS, Air Canada, Singapore Airlines, United Airlines, Thai Airways og All Nippon Airways inngår.

90.000 ansatte

Lufthansa er idag et av verdens største flyselskaper med 90 000 ansatte. Det har et utstrakt rutenettverk som inkluderer alle verdens seks kontinenter. Selskapet satser tungt på ruter innenriks i Tyskland og fra sine tyske baser ut i Europa. Lufthansas underselskaper; Germanwings, Eurowings, Lufthansa Regional og Lufthansa City Line er i dag viktige deler av Lufthansas nettverk i Europa og Tyskland.

Berlin – Oslo syv timer

Ja, mye har skjedd siden Luft Hansa trafikkerte Norge og Gressholmen. Den gang tok flyturen fra Berlin til øya i Oslofjorden syv timer (!) inkluderte flere mellomlandinger. Det er omtrent samme tid som i dag brukes på en flyvning fra Oslo til New York.

 

.

 

 

 

Kommentarer

Annonse