Annonse

Foto: Francesca Bocchia Forbruker

Mercanteinfieras nye “ansikt”

Antikviteter, design og foto - Parma bygger flere aktiviteter rundt den store antikvitetsmessen

Design, samtidskunst og kunstfotografi. Mercanteinfieras nye “ansikt” følger en rød tråd med ulike uttrykksformer på en måte som kombinerer fortid med det moderne. Vårutgaven av den prestisjetunge internasjonale utstillingen dedikert til antikviteter, moderne antikviteter og de mest sofistikerte vintage-samlinger, ble gjennomført i Parma fra 27. februar til 6.mars. Mercanteinfiera var supplert av flere samtidige arrangementer med fokus på arbeidene til internasjonale kunstnere som Nan Goldin, Pistoletto, Vico Magistretti, Ulrich Tillman og Maurizio Galimberti.

En konsentrasjon av kunstformer understreket den høye kvaliteten på denne utstillingen som dekket ikke mindre enn 45000 kvadratmeter i seks haller. Omkring 1000 utstillere tilbød antikviteteter (”Trumeau”- speil, 18-talls kabinettskap) så vel som møbler, juveler og vintage gjenstander til hundrevis av kjøpere fra USA, Tyrkia, Frankrike, Tyskland, Danmark, Norge, Russland og Argentina.

Disse kunstformene representeres av to samtidige utstillinger.  «Alone or accompanied? Photography as individual work and as series»   er tittelen på utstillingen som ble organisert i et tett samarbeid med Fabio Castelli, skaperen av  MIA Photo Fair (29. april – til 2. mai). Fokus lå på å undersøke innholdsverdien av fotografisk arbeid så vel som markedet, forholdet til publikum og den samlede oppfatningen.  De største attraksjonene på denne utstillingen var blinkskuddene til amerikanske Nan Goldin, født i 1953, og kjent for å bruke foto som en offentlig dagbok der hun veksler mellom private historier og observasjoner av omverdenen slik hun  ser den, men alltid i et intimt og personlig uttrykk.  Andre kunstnere som viste sine arbeider var Sergio Scabar, Luigi Veronesi, Franco Fontana, Ulrich Tillman, Andrea Biasucci, Vittore Fossati, Leonardo Genovese, Lynne Lawner, Rita Lintz, Mariana Marcello, Cosimo Re Ricatto og Sara Rossi. Alle arbeidene kom fra Fabio Castelli’s private samling.

Min intensjon, sier Castelli, – var å tilby publikum på «Mercanteinfiera» et innblikk i fotokunsten for å øke interessen for denne uttrykksformen. Utstillingen viste også forskjellen mellom oppfatningen av et enkeltbilde kontra en serie av bilder som dette enkeltbildet tilhørte. En annen dimensjon i dette er interessen for anonymt fotografisk arbeid der kunstneren er ukjent, og hvor hver enkelt av oss kan lage sin egen fortolkning av bildet – uavhengig av den originale. Dette er fortsatt et uutnyttet marked i Italia, men som utenlands allerede har åpnet opp nye former, trender og perspektiv

Kommentarer

Annonse