Annonse

Ryanair flyr fra Gardermoen fra sommeren 2016 Aktuelt

Norwegian + Ryanair = sant – og godt?

25. februar kunngjorde Norwegian at de er inne i den nye flyalliansen Airlines for Europe, sammen med bl.a. Ryanair. Mange konkluderte derfor med at selskapene nå går inn i en kommersiell samarbeidsavtale.  Det er ikke tilfelle – men dette er kanskje ikke så langt unna..

Den alliansen Norwegian – og bl.a.  Ryanair – nå er medlem av har mer karakter av en interesseorganisasjon enn en kommersiell flyallianse slik man kjenner begrepet fra andre samarbeidende konstellasjoner.   Imidlertid er det også sterke signaler om en kommende, kommersiell samarbeidsavtale mellom disse to selskapene.  Konseptet skal være at Ryanairs kortruter skal linkes opp mot Norwegians oversjøiske ruter.  Ryanair har ingen langdistansefly i sin flåte, og dermed vil selskapenes flyflåte utfylle hverandre.  Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian bekrefter at det har vært samtaler med Ryanair om en s.k. feeder-avtale. Sandaker-Nielsen vil imidlertid ikke avsløre om og når et slik samarbeid trer i kraft.

Win-win-løsning?

-Selskapenes driftsmodell og rutenett vil kunne gi en win-win-løsning for begge, mener Rolf Forsdahl, som er spesialrådgiver i Virke Reise Utland  i fly- og IATA-saker. -Så det er vel få av oss som har fulgt flyindustrien noen tiår som blir veldig overrasket over dette.

Forsdahl peker på at konkurransen og prispresset tvinger de fleste aktørene til å tenke nytt på mange områder.

-Både Ryanair og Norwegian har vist at de kan tenke utenfor boksen på flere områder. Noen av tankene oppfattes som kurante, og andre som mer problematiske. Men begge selskapene ledes av personer som tør å ta grep, selv om de vet motstanden kommer, og som har klokkertro på driftsmodellen de velger, sier Forsdahl.

Han synes Ryanairs trusler om å trekke seg ut av Rygge samtidig som tildelte slots på Gardermoen likevel ikke vil bli benyttet – i alle fall ikke foreløpig –  er interessant.

-En kommersiell samarbeidsavtale med Norwegian gir jo Ryanair  en mulighet til å beholde deler av det norske markedet selv om selskapet trekker flyene sine ut fra Norge.  Den feeder-avtalen som det har vært snakket om de siste dagene, kan lett utvides.  En code-share avtale mellom disse to selskapene, om ikke annet på utvalgte ruter, kan styrke begges trafikkgrunnlag, og vil være en interessant utvikling i en bransje hvor lavprisselskapene i lang tid ble sett på som klassens enfant terrible, men som nå dominerer både produktutvikling og forretningsmodeller, sier Forsdahl.

 

Kommentarer

Annonse