Annonse

Satser Staten – ved Avinor – på Rygge, kan den tredje rullebanen på Gardermoen utsettes tre til fem år i tid. Aktuelt

– Bare ny regjering og Avinor kan redde Rygge

Det sier Pål F. Tandberg til Reiselivsavisa og mange østfoldinger ønsker grønt "utskifte" etter Rygge-nedleggelsen

RYGGE (Reiselivsavisa) Dokumentaren «Rygge cancelled» på NRK sent tirsdag kveld fortalte den triste historien om nedleggelsen av Moss Lufthavn Rygge.

Regjeringen og de nærmeste støttespillerne ble ikke levnet mange godord i den menneskelige dokumentaren. Primært tok den for seg skjebnen til de flyplassansatte og de mange andre – 1000 i alt – som mistet jobben lørdag kveld. Det har vært mye snakk om «grønt skifte» og «grønt skatteskifte» hittil i høst. Blant de Rygge-ansatte var det naturlig nok ingen støtte til dette skiftet. Det må vel heller bli snakk om et «grønt utskifte»?

Rygge like viktig som cruise
Avtroppende flyplassjef Pål F. Tandberg på Rygge var svært klar da vi snakket med ham mandag kveld: -Avinor sitter med nøkkelen, og uten en politisk endring, har jeg liten tro på at det blir flyplassdrift av noen størrelse igjen på Rygge, sa han. – Vi har fått et klart nei fra den sittende regjeringen, og 300 000 østfoldinger gir ikke et tilstrekkelig grunnlag for en flyplass som skal drives kommersielt. Vi trengte fem ganger så mange passasjerer. Det var derfor Ryanair og basen deres var så viktig. De sendte ikke bare passasjerer ut av landet, men nesten like mange inn. 40 prosent av de reisende fløy motsatt vei av oss nordmenn. Disse var viktige for turismen i hele Østlandsområdet, og bragte hvert år like mange turister til Rygge, som cruiseskipene bragte til Oslo.

Den tredje rullebanen
-Hvorfor mener du Avinor sitter med nøkkelen til ny aktivitet på Rygge? – Det viktigste må være at Staten ser alle sine interesser samlet. Det gjeldet både den militære og sivile delen av flyplassen. Satser Staten – ved Avinor – på Rygge, kan den tredje rullebanen på Gardermoen utsettes tre til fem år i tid. På Rygge er det meste på plass, og det må ikke satses mye på ny infrastruktur for at alt skal rulle og gå igjen. Miljømessig har Rygge også mange fordeler ved at veien til og fra den store verden, er kortere enn fra Gardermoen, sier flyplassjefen. som ennå ikke vet hva han skal jobbe med når flyplassavviklingen er unnagjort. Hva han vet, er at 300000 østfoldinger  nå har mistet sin populære flyplass, noe antagelig Østfold-politikerne også vil bli minnet om ved valget til høsten.

Hvor er flyet vårt?
Midt oppi alt det triste, fortalte Fredriksstad Blad mandag en artig historie om passasjerene som kom til Rygge søndag for å fly til Vilnius. De hadde ikke fått med seg at Rygge var stengt, og at Ryanairs Vilnius-avgang nå var flyttet til Gardermoen. De var visstnok tidlig ute, og skal ha nådd flyavgangen, selv om de fikk en ekstra biltur på halvannen time. Sånn blir det også i fremtiden – halvannen til to og en halv times ekstra (forurensende) reisetid for de fleste i Østfold som planlegger en utenlandstur med fly.

En siste hilsen 
På hjemmesiden til Moss Lufthavn Rygge www.Ryg.no, finner vi i dag denne avskjedshilsenen: «Vi ønsker å takke alle våre reisende og samarbeidspartnere for et godt samarbeid gjennom mange år»

Og dett var dett!

Kommentarer

Annonse