Annonse

-Med Rygge som fortsatt base for seks Ryanair-fly, ville vi vært sikret oppimot to millioner passasjerer i året, sa Pål Tandberg på Hvaler-konferansen onsdag. Aktuelt

Plastposeavgiften stoppet Rygge – et svart får i luftfarten

SKJÆRHALDEN, HVALER (Reislivsavisa) Invester ikke når du er for avhengig av politiske rammebetingelser, konkluderer Pål Tandberg etter 10 år på Rygge.

 

Selv med sterke eiere som Orkla, Thon og Østfold Fylkeskommune i ryggen, lyktes det ikke å redde Moss Lufthavn Rygge.

-Vi opplevde at ordføreren i Moss gikk ut og oppfordret til boikott av det som skulle være hans egen flyplass. Statsminister Erna Solberg sa klart og tydelig i VG: Jeg lar meg ikke presse av Ryanair. Med slike synspunkter har du ikke en sjanse i havet. Det aller verste er jo at egentlig var det den famøse plastposeavgiften som gjorde det vanskelig for Regjeringen å snu. En ting er å snu en gang, men snur du to ganger ansees det ikke lenger som en snuoperasjon, men som vingling. Det stemplet var det ingen i Regjeringen som ønsket seg – selvom det bare på selve flyplassen var 500 høyt kvalifiserte medarbeidere som mistet jobben.

Norges beste flyplass

I 2014 ble Rygge kåret til Norges beste flyplass. I 2015 fikk Rygge en 12.plass i konkurranse med 190 andre internasjonale flyhavner.

  • De fem siste årene gikk vi med overskudd etter at eierne hadde tapt beløp i 100 millionersklassen de fem første årene. Når flypassasjeravgiften tvang Ryanair ut av Rygge, var det kroken på døra. Eierne kunne ikke bruke mer penger på et prosjekt som ikke lenger hadde noen mulighet til å lykkes. Med Rygge som fortsatt base for seks fly, ville vi vært sikret oppimot to millioner passasjerer i året. Det hadde vært tilstrekkelig. 80 kroner er jo bare det samme som en halvliter, het det, men for oss forverret dette konkurransesituasjonen med 100 prosent. For Ryanair var 80 kroner katastrofalt, Det er 20 prosent av gjennomsnittsprisen til selskapet.

Torps sterkere også innenlands

Tandberg forklarte forskjellen på Rygge og Torp med at mens østfoldingene pendler til Oslo – pendler vestfoldingene til Nordsjøen. Han mente dette var hovedårsaken til at det ikke hadde lykkes å holde liv i innenlandsruter fra Rygge – til tross for mange og gode forsøk.

-Vi holdt på å legge ned allerede i 2009, før vi fikk Ryanair inn på banen. I tillegg til seks overnattende fly og et samlet mannskap på 210, fikk vi solid grobunn og håp om å kunne fortsette utviklingen. Positivt med Ryanair var jo også at 40 posent av passasjerene var utenlandske – turister som også bragte verdier til flere andre steder i Norge.

Pål Tandbergs fremtidsdrøm er at Rygge en gang i fremtiden skal gjennoppstå.som viktig flyplass for Østfold og de østre og søndre deler av Oslo og Akershus. Skal det skje mener han at driften må bli en del av Avinor.

-Avinor har tillatelse til å kryss subsidiere mellom landets flyplasser, der Gardermoen som den største er den virkelige melkekua. Vi var i den gale enden av dette systemet – noe vi ikke minst ble minnet om da de årlige flysikringskostnadene til Avinor plutselig ble økt fra 18 millioner til 45 millioner. Dessverre var ikke de sentrale myndigheter på lag med oss. En flyplass i Østfold ble ofret på grunn av håpløse avgifter som ble vedtatt helt på tampen av budsjettbehandlingene. Svært få forstår at ikke Regjeringen verken klarte eller ville snu.

Pål Tandberg har sin siste dag i Moss Flyplass Rygge 31. januar. Han går derfra til ny stilling i Orkla-konsernet.

Harald Bråthen som har skrevet denne artikkelen, er styreleder i Hvaler Næringsforum:

 

 

 

Kommentarer

Annonse