Annonse

CARPE DIEM:lystig gjeng på Kypros.
CARPE DIEM:lystig gjeng på Kypros. Reisemål

Reis alene,sammen med andre til Pafos på Kypros

Carpe Diem,dra på singelreise.

CARPE DIEM:Reiseleder Marios med noen av gruppen til Pafos.

CARPE DIEM:lystig gjeng på Kypros.

Reis alene,sammen med andre er nettopp slagordet til singelreisebyrået Carpe Diem. Det finnes knapt et sted på kloden du ikke kan bli med dette reiseselskapet som spesialiserer seg på single mennesker som vil på ferie. Ikke for det,du MÅ ikke ha status som singel for å være med,kanskje har du en ektefelle som ikke vil ut å reise,eller du har et spesielt reisemål på ønskelista, men ingen å dra med?

KULTUR:Arkeologisk museum i Pafos.

Da er Carpe Diem supert. Selv ble jeg med på en ukes tur til Pafos, en turistby på vestkysten av øya Kypros og som er utnevnt til Europeisk Kulturhovedstad i 2017.

Litt sommerfugler hadde jeg i magen da vi møttes på Gardermoen,hvordan ville en uke med helt fremmede mennesker bli,undret jeg. Mine nye reisevenner for uken viste seg å være fjorten herlige damer og to kjekke karer, alle mellom 45-75år. På Kypros sto vår nye venn og reiseleder Marios og ventet og fikk stablet oss inn i bussen og avgårde bar det til hotellet.

UTSIKT:Ikke noe å si på denne morgenutsikten på Athena Beach hotell.

Det ble en uke spekket med opplevelser, ikke visste jeg at Kypros hadde så mye og gammel historie,faktisk fra mer enn 7000år tilbake. Vi reiste rundt med Marios og minibussen dagen lang, med gode,lange lunsjer og middager underveis. Sånt blir det vennskap av. Ikke noe i veien med humøret på gjengen selv om gradestokken krøp over trettifem grader PLUSS,som guiden elsket å minne oss nordmenn på.

MEZE: kypriotisk tapas smaker nydelig.

Pafos kan tidfestes fra 12000 år tilbake, men regnes grunnlagt som by 1200f.k. Byen som i dag er todelt med en nedre og en øvre del var hovedstad på Kypros i romertiden. Det har vært utgravninger i Pafos i hundrevis av år,og fremdeles oppdages nye bosetninger.

I utkanten av byens nedre del som ligger ved havet finnes i dag et stort arkeologisk museum med nydelige mosaikkgulv med mytologiske motiv. Noen av disse er mange tusen år gamle, særlig et hvor Ikaros ligger og drikker vin er berømt.Området er selvsagt på Unescos verdensarvliste. Du kan gå på strandpromenaden i flere kilometer,spise på en av de mange restaurantene og shoppe typiske turistting.Tre kilometer oppover i landet ligger øvre Pafos,her bor de fastboende og bydelen har gjennomgått en aldri så liten skjønnhetsforvandling i anledning statusen som Europeisk kulturhovedstad 2017.

GUDSHUS:Den tidligere katedralen i Nicosia er gjort om til moske.

Det tar på å traske rundt i varmen,men Marios vet råd og serverer forfriskninger underveis. Som han sa hver kveld:Kalispera,kalispera,kalispera(god kveld),- blir det fint vær i morgen drar vi på tur,blir det ikke tar vi litt vin.

Det viste seg at mine nye venner var en erfaren gruppe singelreisere,den ene etter den andre «sto frem» og fortalte om tidligere turer med Carpe Diem som favorittselskap.  Noen reiser flere ganger i året, noen hadde vært på både tre og fire elvecruise i Europa og atter andre foretrakk å reise på tur til Vietnam og andre steder langt hjemmefra. Alle var i hvert fall enige om at det å reise sammen med andre og ukjente var spennende.

HVILEPAUSE: Det er varmt å gå på byen..

Elfrid Jensen(66) fra Langhus i Akershus,var på sin femte singelreise og sommerferien var allerede booket til Italia.

-Dette er en veldig fin måte å reise på for oss single,forteller hun. Vi blir meget godt tatt vare på og på denne turen er det fantastiske Marios som er reiseleder. Det er jo ikke alltid det passer for venner å ta ferie når det passer meg,og da er dette topp, smiler Elfrid. Nå som jeg blir pensjonist om noen måneder,blir det flere turer. Drømmen er Australia, jeg venter bare på den store lottogevinsten,så drar jeg avgårde,ler den blide damen så de lyse krøllene rister.

GJENGANGER:Elfrid Jensen er på sin femte singelreise med Carpe Diem.

Ann Reidun og Vigdis er to blide venninner fra Rinvassøy i Troms.

-Det var Ann Reidun som overtalte meg, sier Vigdis. Jeg ble enke for tre år siden og dette er veldig fint for meg. Selv om jeg har barn og barnebarn hjemme,så er det hyggelig å ha andre å reise på ferie med. Dette blir garantert ikke siste gangen.

VENNER:Reiseleder Marios med sine nye venner f.v Vigdis og Ann Reidun.

Det er reiselederen vår Marios som er selve prikken over i-en på vår tur. Maken til dyktig og omsorgsfull guide skal du lete lenge etter, og mannen som bor i hovedstaden Nicosia er et oppkomme av historier. Sammen med sin gode venn og sjåfør loset de oss trygt til kjente turistmål som Afrodites bad,stedet hvor hun møtte sin favorittelsker Adonis, hovedstaden Nicosia og nydelige landsbye i Trodosfjellene. Mens bussen rullet langs oleanderblomstrende motorveier underholdt Marios med morsomme opplysninger og historier.

-Her på Kypros lager vi 12 millioner liter vin,men vi drikker bare en så vi trenger litt hjelp, fortalte han til stor munterhet i bussen.

GUTTA PÅ TUR:Sigmund fra Sykkylven og Anders fra Gjøvik var våre to herrevenner på turen.

Heldigvis var det også god tid til å nyte de herlige strendene på Kypros, her er det deilige badetemperaturer hele året, og noe av det viktigste for alle i gruppen var felles middager hver kveld. Det å ha noen å spise middag med var noe av det viktigste med singelreisene mente mange.- Reiser du på vanlige gruppereiser er de andre ofte par og da føler man seg litt som femte hjul på vogna, sa en av deltagerne.

Uken gikk fort, men at det var hyggelig og fristet til gjentagelse kan jeg godt være enig i.

FOR HELSA:Jomfruolje brukes til alt på Kypros.Også som hårkur.