Annonse

Per Arne Tuftin ledet kick off-en for tiende gang FOTO: Harald Bråthen Forbruker

Rundt og rundt for Reiselivs-Norge

Nasjonal kolleksjon skal gi et rikere bilde av Norge – og større opplevelser for gjestene våre

RADISSON BLUE PLAZA OSLO (NyeReiselivsavisen) Ingen tvil om at Innovasjon Norge har fått nye koster i ledertoppen –og de koster godt. Anita Krohn Traaseth er ikke kjent for å gjemme seg bort, og det gjør heller ikke Cathrine Pia Lund, ansvarlig for merkevaren Norge/Norway, eller reiselivsdirektøren selv, Per Arne Tuftin. Skulle også bare mangle. Tuftin ledet reiselivs-kick off-en for tiende år på rad – og Catrine Pia Lund kommer som kjent nesten direkte fra stillingen som kommunikasjonsdirektør ved Den norske opera og ballett.

Per Arne Tuftin ledet kick off-en for tiende gang FOTO: Harald Bråthen

Per Arne Tuftin ledet kick off-en for tiende gang FOTO: Harald Bråthen

Fru Traaseth glimret med sitt fravær under Innovasjon Norges reiselivs-kick off, men Cathrine Pia Lund og Per Arne Tuftin med sitt lag av dyktige medarbeidere, ga bud om en ny tid for reiselivs-Norge. De sprudlet alle som en –og ideer og tiltak strømmet ut som av det spenstigste overflødighetshorn. Og mens Cathrine Pia senest kommer fra de skrå bredder –og Per Arne trofast har fulgt malen med en scene i den ene enden av salen og med tilhørere pent dandert på rekke og rad utover i salen, møttes de to nå i ringen. Ja, ikke på en firkantet ring som i boksing. Neida på en ekte, trill rund ring midt i salen, og med tilhørere tett inntil på alle kanter.

Rundt og rundt

Det var eventbyrået Gyro som hadde foreslått den runde scenen, som du opplever den både på Virke-konferansene – der Anita Krohn Traaseth har deltatt mer enn en gang – og under NorShipping på Lillestrøm. Utfordringen for aktørene på scenen blir da å bevege seg slik at alle får se mest mulig fjes og minst mulig rygg. Selv om det ble mye rundt og rundt, var sceneskiftet en utvilsom suksess. Flertallet kom flere benkerader nærmere, og med store skjermer på fire vegger, var både aktører og tilhørere fullt ut orientert fra start til mål. Og avrundingen med en selfie i regi av Cathrine og med flest mulig av deltagerne involvert bar sånn sett også bud om en nyere tid.

Nasjonal kolleksjon

Den store snakkisen på kick-offen ble ideen om utviklingen av en nasjonal kolleksjon. Lage en verktøykasse hvor natur, mat, aktiviteter og kultur smelter sammen. Utvikle gode fortellinger – og gjerne eventyr inspirert av Asbjørnsen og Moe. Et rikere bilde av Norge hvor matopplevelser og bærekraftige opplevelser, kombineres med faktaopplysninger om hvor ett det er å komme hit.

  • Norsk reiseliv er inne i en svært positiv utvikling, og vi ville bruke dette arrangementet til å fortelle bransjen hvordan vi ser for oss å ta dette videre i form av et nytt verktøy for utvikling av opplevelser, og hvordan vi på en effektiv måte skal kommunisere dette til potensielle Norgesturister, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin. Han ønsker seg samtidig en fordobling av markedsandelen i verdensturismen, fra dagens 0,48 prosent – til nærmere en prosent. Naturligvis vet Tuftin at dette er et langt lerret å bleke, men det skader neppe å ha noen drømmer å strekke seg etter. Foruten knallhard satsing på videreutviklingen av Norges-portalen «Visit Norway» og fortsatte journalist-besøk med 1000 journalister i 2014, satses det sterkt på film, nettannonsering og andre tiltak for å nå ut til verden den vide. Innovasjon Norge har kuren klar. Nå er det opp til n æringen selv – og politikerne – å følge opp.

Budsjett og ny reiselivsmelding

Ja, for under hele den store optimismen, lå tydelig skrekken for gjentagelse av fjorårets budsjettnedskjæringer fra Erna, Siv & Co. En ny reiselivsmelding imøtesees med stor spenning. Det samme gjør budsjettet. Ingen tvil om det.

Kick-off er et av reiselivsnæringens viktigste møtesteder i løpet av året. Reiselivsbedrifter fra hele landet kom for å møte bransjekollegaer og orientere seg om hva som skjer i markeder i inn- og utland. Dagen var delt inn i plenumssesjoner, workshops og dybdemøter. Det ble arrangert workshops der deltagerne fikk treffe nøkkelpersoner i Innovasjon Norge for å diskutere samarbeidsmuligheter for sine bedrifter. I dybdemøtene var det en bredere presentasjon innenfor fagområdene Meetings, Mat og reiseliv og Markedsanalyser.

Kommentarer

Annonse