Annonse

Den nye strategien gir fortsatt håp for vår fortsatte Ytre Hvaler-utsikt til Oslofjorden. Med eller uten sauelort! Foto: Harald Bråthen Forbruker

Snøhetta har designet nasjonalparkprofil

OSLO (nyeReiselivsavisen.no)

I går var det jubalong og stor stemning i Klima- og Miljødepartementet da ny profil og besøksstrategi for landets 44 nasjonalparker – inkludert 7 på Svalbard – ble lansert. I dag og i morgen arrangeres Nasjonalparkkonferansen 2015 i Trondheim. Jubelen blir neppe mindre der. Den nye portalen og «Velkommen-strategien» utarbeidet i samarbeid med Snøhetta, varsler nemlig om en ny tid for bruk og utnytting av nasjonalparkene våre. Regningen på fire millioner kroner er vel anvendte penger.

bilde

Foto: Harald Bråthen

Som nærmeste nabo sommerstid til Ytre Hvaler Nasjonalpark, gikk jeg til pressekonferansen mandag med bange anelser etter helgens Hvaler-besøk. Den skjøre nasjonalparken som fra sommerhuset vårt strekker seg 500 meter ned til sjøen – er iferd med å gro igjen. Dette har naturligvis sammenheng med at naboen har sluttet med sauehold på jordene foran oss, men også frykten for å gjøre noe feil i forhold til vernebestemmelsene. Vi har fått med oss en del skrekkhistorier.

Sauelort – heller ikke noe å hige etter..
Da jeg etter Klima-og Miljøminister Tine Sundtofts innledning luftet min bekymring og antydet at vi kanskje måtte satse på sauer eller geiter til å holde vegetasjonen nede, repliserte ministeren kjapt at hun hadde vært i Nasjonalparken ved Lillesand i helgen–og der var det masser av sauelort. Og det var visstnok heller ikke så mye å hige etter.
Sauelort eller ikke. Etterlatt inntrykk etter pressekonferansen var avgjort at det nå åpnes for en større bruk og utnyttelse av nasjonalparkene.

En nasjonal skattekiste
Parkene er en nasjonal skattekiste der vi sier velkommen til mer bruk og større aktivitet, fremholdt minister Sundtoft. Hun pekte på at vi her snakker om Norges villeste og vakreste natur. – Vi må utnytte denne naturen på en bedre måte. Vi ønsker velkommen en miljøvennlig reiselivsvirksomhet, flere besøkende, økt verdiskaping og at verdiene forvaltes. Vi må vise at disse områdene er viktige, og at de må brukes, men ikke forbrukes. Utlendingene kjenner og brukes nasjonalparkene, men vi må også få flere nordmenn ut i nasjonalparkene. Det er positivt for folkehelsa, men også for reiselivet.

Jublende reiseliv
Reiselivsrepresentantene Anita Krohn Traaseth, Innovasjon Norge, Tony Kjøl, Hol Kommune og Helge Otto Mathisen, Colorline, var alle fulle av begeistring og snakket om både en «gledens dag» (Kjøl), «et uforløst potensial»(Mathisen), og «viktig og imponerende» (Krohn Traaseth). Ja, selv Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet smilte og så ut til å glede seg over det som alle syntes å glede seg over – nemlig at Nasjonalparkene fra en opphøyet «hellig» status nå skal gå mer i retning av å bli allemannseie. Viktig nok da områdene samlet utgjør hele 10 prosent av Norges areal.

Hva er nytt?
Klima- og Miljødepartementet svarer selv slik:

  • En ny visuell profil og en ny helhetlig identitet – som skal gjøre nasjonalparkene mer gjenkjennelige og tilgjengelige.
  • En ny besøksstrategi for nasjonalparkene der vi sier: ”Velkommen inn. Nyt den flotte naturen” i stedet for ”OBS! Vernet område. Her er det mye som ikke er lov”. 

Ja, og da øyner jeg håp også for vår fortsatte Ytre Hvaler-utsikt til Oslofjorden. Med eller uten sauelort!

Les mer i den nye designmanualen presentert av Snøhettas Harald Aas:  http://designmanual.norgesnasjonalparker.no

Kommentarer

Annonse