Annonse

Sparkstøttingene deler parkeringsplassen med syklene i Elverum.
Sparkstøttingene deler parkeringsplassen med syklene i Elverum. Kommentar

Sparkstøttingen glemt i Oslo og i norsk transportplan?

ELVERUM (NyeReiselivsavisen) Du skal ikke langt nord for Sinsen-krysset før du oppdager at mulighetene og utfordringene er annerledes enn i tjukkeste Oslo-gryta.

Ja, for selv måtte jeg helt til Elverum for å tenke varme tanker om det akk så effektive og forurensningsfrie fremkomstmiddelet spark-støtting. Utenfor super-markedet var flere av sykkelparkeringsplassene overtatt av spark-støttinger. Praktiske innretninger – og flere med kurv. Sparkstøttingen må ha gått fagfolket hus forbi ved utarbeidelse av den nye transportplanen. Og hva kan ha skjedd i Oslo? Vi etter hvert smått ulykkelige dieselbil-eiere, har jo ikke fått noe insitament til å satse på sparkstøtting. Hvor kan byråd Berg ha vært?
Slutt for sparkstøttingen?
Vi kan alle skylde på kalde og snøfattige vintre, og fortsetter den globale oppvarmingen, er utvilsomt sparkstøttingens dager talte i Oslo. Men tenk om det igjen blir VINTER med stor V. Hva går vi ikke da glipp av i forurensningsfri egentransport? Mens det tidligere var en mal for hvor mange bil-parkeringsplasser et bygg av en anstendig størrelse måtte ha – er nå fokus på hvor Få bilplasser man kan klare seg med -og hvor MANGE sykkelplasser som trengs. I Orklas planlagte nybygg på Skøyen i Oslo, er det lagt opp til cirka 30 bilplasser og 600 sykkelplasser. Dette er omtrent som i Oslo indre by – og særlig på Frogner – der 600 gateparkeringsplasser skal fjernes og erstattes med sykkelfelt. Hvor eierne skal gjøre av de parkerte bilene er et åpent spørsmål, men det løser seg nok, som vi har sett med søppelkaoset i Oslo. Her har jo Byrådet selv overtatt ansvaret. Kanskje overtar de dieselbilene våre også – i bytte mot en sparkstøtting?
Har overlevd i utkantstrøk
Jeg innrømmer gladelig at det er stygt å spøke om alvorlige ting. Men med alt det rare som skjer med biler og sykler i Oslo (og søppel), vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. Kostnadene for en stadig bedre kollektiv-trafikk lastes over på bilistene. Og greit nok, men når byråd og andre fortsetter å bekjempe bilismen, må det etterhvert stadig bli færre til å betale for videre utbygging!

Det er da det er godt å komme utenfor Oslo og se at dieselbilene lever det gode liv og selv om de spyr ut både NOx og CO2. Sparkstøttingen lever også i beste velgående, men som det heter i Wikipedia – den har stort sett overlevd i utkantstrøk:
«Sparken er i vanlig bruk i Norge, Sverige og Finland. Sparkbruk forutsetter en visst trafikknivå, slik at løssnø blir hardpakket og danner det ideelle føret. Stor trafikk sliter unna snøen og vanskeliggjør sparkbruk. Strøing med grus, eller salting er på samme måte et hinder for sparkbruk. På den måten har sparken stort sett overlevd i utkantstrøk.Spark-VM arrangeres på Geilo og i Hurdal», heter det i Wikipedia.
Turistattraksjon i Kirkenes
Sparkstøttingen er ikke bare et nyttig fremkomstmiddel. Fra Kirkenes har min gode ex-kollega Knut Anders Andersen (bor i Drammen) sendt bilder av kinesiske turister som ikke kan få nok av sparkstøttingen og dens herligheter. Trolig sendes tusenvis av bilder til Kina, og det undrer oss ikke om sparkstøttingen snart tar opp kampen med nordlyset om oppmerksomheten. I hvert fall er låne-sparkstøttingene på Thon-hotellet i Kirkenes i stadig bruk – og den mannen vet jo hva han driver med!  Det gjør sikkert også byråd Berg – og transportplanleggerne. Men husk sparkstøttingen – så slipper de kanskje sparken – for å si det sånn.

Glade kinesere leker seg med spark og fotografering i Kirkenes. Foto: Knut Anders Andersen.

Glade kinesere leker seg med spark og fotografering i Kirkenes. Foto: Knut Anders Andersen.

 

 

 

Kommentarer

Annonse