Annonse

Forbruker

Syv tips for en vellykket ferie

Jeg har fulgt omtale og markedsføring av reisemål og reiseprodukter i 25 år. Like lenge som jeg har fulgt utviklingen i klager på pakkereiser gjennom min funksjon som administrativt ansvarlig for bl.a. Reklamasjonsnemnda for pakkereiser. En tilbakevendende refleksjon er denne: Det er dessverre for mange av oss som velger reisemål og ferieinnhold på sviktende grunnlag.

Det er ikke den faktiske kunnskapen det skorter på (unntatt for dem som klager på å bli vekket av morgenbønnen fra minaretene i muslimske land). De fleste feriesøkende nordmenn vet egentlig veldig mye om lokale forhold på destinasjonen, hvilke restauranter de bør gå på, hvilke utflukter de bør ta etc. Min lille brannfakkel er at de ikke alltid vet nok om seg selv eller dem de skal reise sammen med. Konsekvensen er at ferien oppleves som ikke helt vellykket, selv om både hotell, mat og alt det andre er som forventet.

Minste felles multiplum?
Sommerferien er den største utfordringen. Ofte er det mange mennesker, fordelt på to generasjoner, kanskje tre, som har forskjellige forventninger til de to ukene et eller annet sted utenfor Norge. Selvfølgelig er det svært mange som uten problem samles om et favorittsted, og alt er såre vel. Men avgjørelser om reisemål og innhold tas like gjerne etter en diskusjon hvor det sikkert er minst to som har ganske forskjellig oppfatning av hvordan feriebudsjettet bør brukes. I beste fall blir resultatet et minste felles multiplum hvor alle får litt av det de ønsker. I verste fall får «sjefen» gjennomslag for sitt forslag og ferieutbyttet for de øvrige kan bli heller magert.

Letter jo flere interessepunkter
Formålet med ferien hvor mor og far, eller vennepar, reiser utenom hovedferien, bør være enklere å enes om. Jo flere felles interessepunkter og behov deltagerne har, jo lettere er det å finne reisemål og reiseinnhold. Er det få deltagere med stor grad av opplevd likeverd seg i mellom, er det lite trolig at en eller flere av dem kommer hjem med hengegjeip.

Men ofte er vennereiser initiert av en ildsjel, som har et klart bilde av hva han/hun vil få ut av reisen. Engasjementet fra initiativtakeren og et mildt, sosialt press fører ofte til at noen takker ja til å bli med på en tur de aldri ville valgt alene. Ikke det beste utgangspunktet hverken for skeptikeren eller de øvrige i reisefølget.

Kvalitetstid eller lettlivet partykos?
Så var det dette med ærlighet, da. Overfor seg selv og de potensielle medreisende. «Spennende, lokale mat-og vintradisjoner» høres så mye mer akseptabelt ut enn «råbillig sprit og vin». «Komme vekk fra mas og plikter» er så mye mer spiselig enn «nå-får-du-en-siste-sjanse-til-å- vise- at-du-bryr-deg-om-meg» når den ene i det hvedagstrøtte paret motiverer partneren til å ta en langweekend i Napoli. Det samme gjør «få kvalitetstid sammen, hele familien» når man egentlig ser fram til to ukers lettlivet partykos.

Vær ærlig om forventningene
Ingen faktaopplysning om reisemålets severdigheter og kultur kan hindre de skuffelser som kommer fordi man ikke er ærlig mot seg selv og de/den man skal reise sammen med når det gjelder hva man EGENTLIG håper å oppnå med ferien som planlegges. Det er bedre å ta ubehaget med å legge kortene på bordet i forkant enn å skylde på været, reisearrangøren, sure kelnere eller slitent hotell når man kommer hjem og må erkjenne at ferien langt fra ble som forventet.

Rolf Forsdahls tips for en vellykket ferie:

Rolf Forsdahl - administrerende direktør i Norsk Reiselivsforum

Rolf Forsdahl – administrerende direktør i Norsk Reiselivsforum

1 Ta en ærlig prat med deg selv: Hva er det viktigste  å oppleve på denne turen?
2  Formuler det på en måte som er akseptabelt å presentere for reisefølget.
3  Sørg for at de også gjør det samme!
4  Vis respekt for andres behov og ønsker, de er like mye verdt som dine!
5  Lag «kjøreregler» for egentid. Det er faktisk ikke slik at selv om man reiser på ferie sammen, så må man være sammen og gjøre det samme hele tiden.
6  Når du oppsøker gamle minner så har kanskje ikke stedet forandret seg, men det har DU garantert gjort det. Sannsynlig skuffelse venter…
7 Forsiktig med å overbevise reisefølget om en opplevelses eller destinasjons fortreffelighet basert på egen erfaring: At du hadde en flott opplevelse er slett ingen garanti for at andre vil oppleve noe som er i nærheten av det du gjorde. Og forventningene du skapte slår grusomt tilbake!

Ville du kjøpt en ny sofa uten å undersøke om den er god å sitte i, passer i rommet, har god nok kvalitet etc? Neppe. Feriereisen kan for koste mer enn en hel salong, så hvorfor ikke kvalitetssikre avkastningen av DEN investeringen?

 

Kommentarer

Annonse